Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie skonstruowali napęd wodorowy dla motoszybowca. Niewielki statek powietrzny przeszedł już pomyślnie próby techniczne na pasie startowym. Teraz czeka na pierwszy lot.
Reklama
Przede wszystkim jest to napęd bardzo oszczędny i ekologiczny, bo zamiast spalin "emituje"... wodę. Stworzył go zespół z Wydziału Energetyki i Paliw AGH kierowany przez prof. Magdalenę Dudek oraz dra inż. Andrzeja Raźniaka.
Moc układu z napędem wodorowym wystarczyłaby do swobodnego lotu, a jego czas zależny jest od ilości zmagazynowanego wodoru w zbiornikach. Wodór zmagazynowany pod ciśnieniem 300 bar umożliwia lot już przez około godzinę. Zastosowanie wyższych ciśnień magazynowania wodoru w kompozytowych zbiornikach pozwoli na wydłużenie czasu lotu.
Generator energii z ogniwami paliwowymi wyposażony jest w układ chłodzenia powietrznego, instalację zasilania wodoru, a także pomocnicze układy kontrolno-pomiarowe opracowane przez naukowców z AGH.

Projekt został zrealizowany w konsorcjum naukowo-przemysłowym, którego liderem jest Politechnika Rzeszowska a konsorcjantami Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Zakład Szybowcowy Jeżów.
Motoszybowiec zasilany wodorem pomyślnie przeszedł próbę konstruktorską na pasie startowym lotniska Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce koło Rzeszowa. W planach na najbliższy rok jest próbny lot motoszybowcem.