Mają długość 12 metrów. Są niskopodłogowe i klimatyzowane. Można ładować w nich smartfony, a osoby poruszające się na wózkach dostaną się do środka przy pomocy specjalnej platformy oraz zajmą wydzieloną dla nich przestrzeń. Cztery nowe autobusy elektryczne właśnie powiększyły bezemisyjną flotę krakowskiego MPK do 121 tego typu pojazdów. Na Kurdwanowie zostały również uruchomione nowe stacje szybkiego ładowania baterii.
Reklama
Hiszpańskie autobusy Irizar to nowość na ulicach Krakowa, po których do tej pory jeździły znane nam Solarisy.
Prezentacja nowego zakupu odbyła się na terenie pętli autobusowej osiedle Kurdwanów. To stamtąd odjeżdżają autobusy dwóch linii obsługiwanych „elektrykami”. W tym też miejscu zostały kilka tygodni temu uruchomione dwie stacje szybkiego ładowania baterii elektrycznych, które zasilają miejskie autobusy. Ich producentem jest wyłoniona w przetargu polska firma ZPUE S.A., która produkuje stacje ładowania o mocy do 300 kW.
„Krakowska flota autobusów należy od wielu lat do najbardziej przyjaznych środowisku. Pięć lat temu wycofaliśmy wszystkie autobusy poniżej normy Euro 5. Dzisiaj możemy ogłosić, że co piąty krakowski autobus jest elektryczny.” – mówił w czasie prezentacji wiceprezydent Andrzej Kulig.
Na miejscu byli też obecni przedstawiciele firmy Irizar. Mimo że ta hiszpańska marka jest obecna w Polsce od dwunastu lat, to zajmuje mocną pozycję nie wśród producentów autobusów miejskich, ale turystycznych. Stąd w Krakowie Irizar e-mobility zadebiutowała na rynku pojazdów miejskich.
Jose Antonio Sola, członek zarządu i dyrektor sprzedaży w firmie Irizar ma nadzieję, że jego firma pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców Krakowa, redukując emisję CO2 na polskim rynku dzięki nowoczesnym rozwiązaniom w zakresie zeroemisyjnej mobilności elektrycznej.
Reklama
Wszystkie nowe krakowskie autobusy elektryczne są pojazdami niskopodłogowymi, wyposażonymi w klimatyzację oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, które mogą zająć w środku pojazdu wydzieloną przestrzeń. Zamontowane w tych autobusach porty USB pozwalają na ładowanie smartfonów.
Każdy autobus ma możliwość ładowania baterii przez wtyczkę oraz przez pantograf. Ten drugi umożliwia ładowanie szybkie i wolne.
Za zwiększeniem liczby zeroemisyjnych autobusów idzie większa liczba stacji ładowania. Krakowski przewoźnik dysponuje już czternastoma szybkimi ładowarkami w ośmiu różnych lokalizacjach na terenie miasta. Umożliwia to doładowywanie baterii pojazdów w przerwach między kursami.