Nowa linia tramwajowa do Górki Narodowej umożliwi przejazd tramwajem do centrum w nieco ponad 20 minut. 28 sierpnia odbędzie się próbny przejazd tramwaju, od września regularne kursy. Inwestycja prezentuje się imponująco. Na razie tramwaje będą obsługiwać pasażerów z wyłączeniem końcowej pętli.
Reklama
Nową linią będą kursować tramwaje linii 18 do pętli Czerwone Maki P+R ( co 7,5 minuty), oraz linii 50 do pętli Kurdwanów P+R/Borek Fałęcki (co 5 minut). Na razie tramwaj będzie kursował bez obsługi pasażerów na pętli Górka Narodowa. Ostatnim obsługiwanym przystankiem będzie przystanek na ulic Banacha.
Budowa torowiska do pętli Górka Narodowa zostanie zakończona w sierpniu, ale wciąż trwa budowa węzła przesiadkowego z dwupoziomowym parkingiem P&R na ok. 470 pojazdów oraz terminalem autobusowym. Ta budowa ma się zakończyć jeszcze w tym roku.
Początek nowej trasy tramwajowej, o długości ok. 5 km, znajduje przy pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ul. Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego.
W ramach trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej powstał także dwukomorowy tunel drogowy, o długości ok. 100 m na ul. Opolskiej.
Wszędzie tam, gdzie to możliwe ze względów technologicznych, zastosowano tzw. zielone torowisko. Wiaty przystankowe będą mieć zielone, pokryte roślinnością dachy.
Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej powstaje przy znacznym dofinansowaniu zewnętrznym. Są to środki z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Realizacja projektu została także wsparta przez środki rządowe, przyznane Gminie Kraków w ramach przygotowań do Igrzysk Europejskich.