W MIEŚCIE

Wiceprezydent miasta: jesteśmy coraz bliżej budowy metra w Krakowie

opublikowano: 21 LIPCA 2023, 09:45autor: Jolanta Hofer
Wiceprezydent miasta: jesteśmy coraz bliżej budowy metra w Krakowie

„Jestem bardzo zadowolony, że jesteśmy na daleko posuniętym etapie, jeśli chodzi o realizację ambitnego zamiaru, jakim jest metro w Krakowie” – powiedział w wywiadzie dla Life in Kraków wiceprezydent miasta Andrzej Kulig. Mówił o metrze, a nie premetrze.

Reklama

 

Jeszcze niedawno wydawało się, że w Krakowie powstanie premetro z tunelami dostosowanymi do przejazdów tramwajowych. Jednak władze miasta nie odrzucają budowy metra.

–  Jesteśmy po konsultacjach przed decyzją środowiskową. O decyzję środowiskową wystąpimy we wrześniu, a w grudniu, może styczniu zlecimy projekt budowlany [tunelu metra] – mówi nasz gość, wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Chodzi o to, by wydrążyć tunel, który będzie mógł być dostosowany zarówno dla tramwajów, jak i metra. Ostateczna decyzja zostanie podjęta po zaprojektowaniu tunelu, czyli mniej więcej za dwa lata, gdy będą znane najnowsze badania i prognozy dotyczące potencjalnej liczby pasażerów.

Wiceprezydent Kulig wysoko ocenia transport publiczny w Krakowie. Jego zdaniem to atut miasta, a inne polskie metropolie, jak Łódź, czy Wrocław pozostają w tyle za Krakowem. Nie ma też wątpliwości, że metro w Krakowie jest potrzebne.

– Kończą się przestrzenie dla transportu naziemnego, a sprawa budowy tramwaju do Mistrzejowic pokazuje, jak ciężko jest przekonać mieszkańców do tego, by taki transport się pojawił. Siłą rzeczy musimy iść w kierunku rozwiązań podziemnych, a metro będzie szybciej i bezkolizyjnie transportować mieszkańców – przekonuje Andrzej Kulig.

Reklama

Czy Kraków stać na takie rozwiązanie?

– Nic nie jest tanie. Dzisiaj transport publiczny w Krakowie to koszt około miliarda złotych rocznie. Potrzeby pokazują, że taki transport w mieście jest po prostu koniecznością – podkreśla Andrzej Kulig.

ZOBACZ ROZMOWĘ:

Plan premetra zakładał budowę trasy o długości 21,82 km, w tym 6,6 km tuneli i 1,4 km estakad. Pozostałe odcinki zaplanowano na powierzchni terenu. Przewidziano 32 stacje – średnia odległość między nimi wyniesie około 670 m. Przedsięwzięcie podzielono na trzy etapy, całość miałaby być gotowa w 2037 r.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności