Praktycznie bez znaczących poprawek radni zdecydowali o wprowadzeniu w Krakowie Strefy Czystego Transportu (SCT). Kraków będzie pierwszym miastem w Polsce, które zablokuje możliwość poruszania się po ulicach starymi autami.
Reklama
Za uchwałą zagłosowało 24 radnych, 13 – z klubu PiS – było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać na terenie całego Krakowa od 2024 r.
Pierwszy etap wprowadzania SCT zakłada, że od 1 lipca 2024 do 30 czerwca 2026 r. po Krakowie będą mogły poruszać się auta benzynowe, które spełniają normę Euro 1 lub zostały wyprodukowane po 1992 r.
Pojazdy z silnikiem Diesla będą musiały spełniać normę Euro 2 lub powstać po 1996 r.
Od 1 lipca 2026 r. wszystkie pojazdy będą już podlegać tym samym wymogom. W przypadku samochodów benzynowych będzie to norma Euro 3 lub produkcja od 2000 r., natomiast dla silników Diesla – Euro 5 lub produkcja od 2008 r.
– To niezwykle trudna uchwała, ale jest to najważniejszy dokument w tej kadencji – ocenił zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig.
Reklama
Badania wykazały, że aut, które nie spełniałyby wymogów pierwszego etapu SCT, czyli diesli z silnikiem niespełniającym co najmniej normy Euro 2 i benzynowych, niespełniających co najmniej normy Euro 1, w grudniu 2021 roku było odpowiednio 1,4 proc. i 0,4 proc.
Aut, które w grudniu 2021 r. nie spełniało norm II etapu Strefy było w Krakowie w ruchu ulicznym 21,4 proc. Ich właściciele mają jednak kilka lat by je wymienić.
Wprowadzenie SCT doprowadzi do wycofania z ulic samochodów odpowiedzialnych dziś za 48,6 proc. emisji tlenków azotu