W MIEŚCIE

Sporu o wiadukt ciąg dalszy: konserwator odrzuca nową propozycję

opublikowano: 25 STYCZNIA 2020, 10:19autor: Robert Nowak
Sporu o wiadukt ciąg dalszy: konserwator odrzuca nową propozycję

Prace na wiadukcie kolejowym na Grzegórzkach nadal stoją w miejscu. Wojewódzka Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska odrzuca kolejną propozycję przebudowy wiaduktu, bo jej zdaniem oznacza de facto rozbiórkę. A na to - jak informuje Gazeta Wyborcza - konserwator się nie zgodzi.

Reklama

Firma Strabag, która buduje estakady kolejowe między Grzegórzkami, a Dworcem Głównym chciała zabytkowy wiadukt rozebrać. Wykonawca przekonywał, że dopiero w trakcie okazało się, że stan konstrukcji jest zły i nie ma innego wyjścia. Wojewódzka Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska nie podzieliła tej arugumnetacji. Jej zdaniem rozbiórka byłaby najłatwiejszym dla wykonawcy rozwiązaniem, na co zgodzić się nie może i poleciła przygotować nowy projekt zabezpieczenia zabytku. 

Nowy projekt wykonawca przedstawił, ale zdaniem konserwator zabytków niewiele się on różni od poprzednich propozycji. Wykonawca chce konstrukcję wiaduktu rozebrać, odbudować ją z betonu, a na sklepieniach pozostawić 25-centymetrową warstwę z zachowanych cegieł. Wojewódzka Konserwator Zabytków mówi stanowcze "nie" dla takiego rozwiązania. Jej zdaniem można tak wzmonić fundamenty wiaduktu, by zachować zabytek.

Istniejący wiadukt na Grzegórzeckiej został wybudowany w latach 1861-1863 jako most kolejowy nad starym korytem Wisły. Zaprojektowany został przez krakowskiego architekta Leona Mikuckiego. Zastąpił on istniejący wówczas w tym miejscu od kilku lat most drewniany. Podczas prowadzonej obecnie rozbudowy linii kolejowej do zabytku doklejono jego replikę i w ten sposób sprytnie go poszerzono.  

Gdy w lipcu skierowano pociągi na dwa nowe tory miało się okazać, że wewnątrz wiaduktu natrafiono na dużo uszkodzeń. Dopiero wtedy - jak informuje PKP PLK miało wyjść na jaw, że elementy konstrukcji wewnętrznej nie spełniają już wymagań współczesnego ruchu kolejowego.

Zabytkowy wiadukt przed rozpoczęciem przebudowy linii kolejowej

Niezależnie od tego jakie rozwiązanie zostnie przyjęte budowa estakad kolejowych opóźni się przynajmnjiej o rok, a zakończenie inwestycji planowano pierwotnie na 2022  rok.

Przebudowa wiaduktu jest elementem modernizacji linii średnicowej E30. Prace rozpoczęły się w lipcu 2017 r. W ramach inwestycji  w miejsce nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej powstają nowe, 850-metrowe estakady. Znajdą się na nich dodatkowe dwie pary torów. W ramach inwestycji powstają też  trzy nowe mosty na Wiśle. Wartość prac przekracza 1 mld zł. 

 

Reklama

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności