Firmy reklamowe znalazły już sposób na obejście uchwały krajobrazowej – alarmuje kolektyw ŁADny Kraków. Przykładem wielkoformatowa reklama przy ulicy Czarnowiejskiej. Kraków Airport zapowiada, że będzie domagało się ściągnięcia reklamy, którą powiesiła agencja reklamowa realizująca kampanię na zlecenie lotniska.
Reklama
Uchwała krajobrazowa dopuszcza banery, ale tylko na czas remontu, przez 12 miesięcy i nie częściej niż raz na 7 lat. Jak jednak zauważają aktywiści siatka w tym miejscu wisi od lat, a żaden remont przy elewacji się nie toczy.
Zabytkowy budynek jest od dawna wyremontowany, a rusztowanie pełni rolę wieszaka na reklamy, co widać wyraźnie na zdjęciach.
Po doniesieniach medialnych w tej sprawie Urząd Miasta zapowiada kontrolę. Natomiast rzeczniczka Kraków Airport Natalia Vince w odpowiedzi na pytania Life in Kraków zapowiedziała, że Lotnisko będzie się domagać zdjęcia reklamy. W oświadczeniu wyjaśnia, że za złamanie przepisów uchwaly krajobrazowej odpowiada firma reklamowa, której zlecono kampanię.
"Kampania „Leć na wakacje #PROSTOzKRAKOWA” realizowana jest na podstawie umowy zawartej przez spółkę Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o. (spółka, spółka MPL) z agencją Braughman Group Media Poland spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. (agencja, BGM). Za koordynację kampanii - w tym weryfikację zgodności z prawem, kontakt z wykonawcą remontu i/lub właścicielem kamienicy - odpowiedzialna jest zatem agencja" - wyjaśnia rzeczniczka.
Reklama
Rzeczniczka Kraków Airport Natalia Vince dodaje: "zgodnie z obowiązującą umową, BGM ma prawo do wstrzymania realizacji umowy poprzez wstrzymanie ekspozycji lub demontaż reklamy, bez żadnych konsekwencji prawnych względem spółki MPL m.in. w przypadku stwierdzenia, iż eksponowanie reklamy spowoduje lub może spowodować naruszenie obowiązującego prawa, dobrych obyczajów, praw osób trzecich albo z decyzji właściciela nieruchomości, na której znajduje się reklama krakowskiego lotniska. Tym samym, nieprawdziwym jest stwierdzenie przez osoby trzecie o łamaniu uchwały krajobrazowej przez naszą spółkę".
Po 1 lipca 2022 r. za reklamy postawione niezgodnie z zapisami uchwały krajobrazowej są naliczane kary w wysokości 122 zł za 1m kw. szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego.