Wielki telebim wisiał na ścianie teatru od kilkunastu lat. Zniknął, bo w Krakowie kończy się okres przejściowy przewidziany przez uchwaloną dwa lata temu uchwałę krajobrazową, radykalnie ograniczająca możliwość umieszczania na terenie miasta reklam wielkoformatowych.
Reklama
W całym mieście trwa wielki demontaż bilbordów. Prace rozbiórkowe prowadzone są między innymi przy Rondzie Matecznego i na Górce Borkowskiej. Od początku funkcjonowania uchwały, czyli od 1 lipca 2020 z Krakowa zniknęło już grubo ponad 1500 reklam, w najbliższych dniach prawdopodobnie zdemontowane będzie kolejnych kilkaset.
Uchwała krajobrazowa dzieli Kraków na trzy strefy: zabytkową obejmującą Stare Miasto, Kazimierz, część Dębnik, Podgórza i centrum Nowej Huty, strefę II obejmującą między innymi Zwierzyniec, Przegorzały, Wolę Justowską i część Dębnik, oraz strefę 3 obejmującą pozostałą część Krakowa.
Reklama
W każdej ze stref obowiązują szczegółowe przepisy dotyczące tego, w którym miejscu i jakiej wielkości reklamy mogą być umieszczane.
Po 1 lipca 2022 r. za reklamy postawione niezgodnie z zapisami uchwały krajobrazowej będą naliczane kary w wysokości 122 zł dziennie za każdy metr kwadratowy bilbordu, szyldu, czy tablicy reklamowej.