Drugi z trzech budowanych przez PKP PLK mostów kolejowych w Krakowie jest już prawie gotowy. W połowie roku po ułożeniu torów, rozwieszeniu trakcji i przejściu testów obciążeniowych będą mogły nim jeździć pociągi. To pozwoli na uruchomienie dwóch torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów.
Reklama
Kolejarze budują w Krakowie nowy most, który ma 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Składa się z trzech betonowych przęseł zwieńczonych stalowymi łukami. Najdłuższe z nich ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, po których pociągi dalekobieżne przejadą z prędkością do 100 km/godz. Nastąpi to w połowie roku.
Teraz prowadzone są tu roboty wykończeniowe.
Łukowa konstrukcja na środkowym moście, to - jak zapewnia PKP PLK - unikalne w skali Polski oraz Europy rozwiązanie inżynierskie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Zastosowane tu łuki sieciowe zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym.
Reklama
Docelowo pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi pasażerskie pojadą po czterech torach, na Wiśle będą trzy mosty. Całość modernizacji linii średnicowej w Krakowie zakończy się w połowie 2023 roku.