W MIEŚCIE

Z Mistrzejowic do centrum w osiem minut? To możliwe

opublikowano: 17 LIPCA 2019, 17:47autor: Sylwia Pyzik
Z Mistrzejowic do centrum w osiem minut? To możliwe

Czy jest możliwe, aby Mistrzejowice stały się jedną z najlepiej skomunikowanych krakowskich dzielnic? To ambitne hasło może się ziścić, ale nie będzie łatwo i z całą pewnością - trochę to potrwa. Plany są szumne: przystanek kolejowy i szybki tramwaj. 

W 8 minut do centrum?

Plan (fachowo nazywa się to Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego) zakłada, że przystanek kolejowy powstanie w rejonie skrzyżowania ul.  Powstańców i Piasta Kołodzieja. Miałby być tam też wybudowane: parking P+R, pętla tramwajowo-autobusowa, kładka nad układem kolejowym, postój taxi oraz stanowiska dla rowerów. Urzędnicy są ostrożni w jednoznacznym określeniu czasu przejazdu pociągiem na trasie Kraków Główny - Kraków os. Piastów, ale wstępnie szacują zaledwie 8 minut.

Osiedla w Mistrzejowicach będą najlepiej skomunikowane w Krakowie?

Decyzja zaskarżona, trwa odwołanie…

Jak to zwykle bywa z ambitnymi inwestycjami największe problemy są na etapie załatwiania pozwoleń. Dla planu przystanku kolejowego Kraków os. Piastów powstała specjalna Koncepcja programowo-przestrzenna układu komunikacyjnego. Wydano także decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, która następnie została... zaskarżona. Obecnie trwa procedura odwoławcza w tej sprawie: “Po rozpatrzeniu odwołania będzie możliwe podjęcie dalszych działań związanych z realizacją inwestycji” - informuje Urząd Miasta.

Szybki tramwaj

Na osiedlu, w ramach IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju ma również powstać odcinek linii tramwajowej o długości 4,5 kilometra, który połączy skrzyżowanie ul. Jana Pawła II, z ul. Lema i Messnera z Mistrzejowicami. Projekt zakłada m.in budowę nowych przystanków i rozbudowę istniejącej pętli tramwajowej w Mistrzejowicach.

Podstawową różnicą między szybkim a tradycyjnym tramwajem jest oczywiście rozwijana prędkość. W przypadku szybkiego tramwaju nie może być ona niższa niż 24 km/h, a liczy się ją wraz z czasem postoju na przystankach. Prędkość ta jest osiągana przede wszystkim poprzez budowanie tuneli tramwajowych i tworzenie odcinków, na których tramwaj ma bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach.

Konieczne będą liczne przebudowy

Planowany odcinek nowej linii szybkiego tramwaju

Dużym wyzwaniem związanym z budową linii tramwajowej będzie budowa tunelu o długości 950 metrów (wraz z dojazdami) pod rondem Polsad. Aby budowa szybkiego tramwaju mogła być zrealizowana, niezbędna będzie przebudowa istniejącego układu ulic na długości ponad dziesięciu kilometrów. Ma to dotyczyć ulic: Lublańskiej, Młyńskiej, Meissnera - pomiędzy jezdniami będzie będzie poprowadzone torowisko tramwajowe. Remont czeka też Rondo Polsadu, Młyńskie i Barei. Konieczna będzie też przebudowa fragmentów ulic Dobrego Pasterza, Bohomolca i Mogilskiej oraz skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Mogilską i Meissnera.

Skąd pieniądze na ten cel?

Inwestycja ma być sfinansowana przez Partnera Prywatnego, a Miasto Kraków zapłaci za nią w formie tzw. “opłaty za dostępność”, ale dopiero po ukończeniu budowy, w czasie eksploatacji. Obecnie ZDM prowadzi negocjacje z trzema firmami, które zwyciężyły w rankingu. Zawarcie umowy z jedną z nich ma nastąpić w drugiej połowie 2020 roku. W planie inwestycja ma być gotowa na początku 2024.

Jak podkreśla Zarząd Dróg Miasta Krakowa, linia tramwajowa Meissnera-Mistrzejowice jest jedną z najbardziej wyczekiwanych przez mieszkańców inwestycji komunikacyjnych.

Reklama



.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności