Kraków planuje przywrócić system roweru miejskiego i proponuje nową formułę – miejską wypożyczalnię rowerów zwykłych i elektrycznych w systemie długoterminowym. "Takie rozwiązanie jest nie tylko bardziej dostosowane do uwarunkowań rynkowych, ale zapewnia też użytkownikom wiele korzyści, m.in. gwarancję szybkiej naprawy lub wymiany roweru w ramach opłaty abonamentowej" - zapowiada Urząd Miasta.
Reklama
.
Urzędnicy podkreślają, że długoterminowy wynajem roweru to usługa sprawdzona w krajach Europy Zachodniej i obiecują, że w Krakowie w przystępnej cenie abonamentu miesięcznego będzie można wypożyczyć rower – tradycyjny lub ze wspomaganiem elektrycznym – i inaczej niż w konwencjonalnej wypożyczalni nie trzeba się będzie martwić o stan techniczny jednośladu.
W ramach opłaty za usługę zapewniona zostanie 48-godzinna gwarancja naprawy roweru lub wymiany pojazdu na sprawny.
Miasto liczy na to, że nowa oferta spotka się z szerokim zainteresowaniem i w konsekwencji przyczyni się do wzrostu udziału ruchu rowerowego w transporcie. Dzięki temu, że miejska wypożyczalnia będzie dysponować także flotą rowerów elektrycznych, których ceny są stosunkowo wysokie, osoby chcące wypróbować ten środek transportu, będą to mogły zrobić na korzystnych warunkach.
Przetarg na uruchomienie miejskiej wypożyczalni rowerów ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach. Po rozstrzygnięciu rowery mają być dostarczone w ciągu trzech miesięcy. Na początek ma być 250 zwykłych rowerów i 250 ze wspomaganiem elektrycznym.
Jednocześnie ma być rozwijany system wynajmu średnioterminowego rowerów elektrycznych Park-e-Bike dostępnego na razie tylko na parkingu P&R Czerwone Maki. W planach jest zakup dodatkowych 100 jednośladów i udostępnienie ich na tych samych zasadach na pozostałych parkingach P&R.
Reklama
.
Pierwszą w Polsce wypożyczalnię rowerów miejskich w 2008 r. uruchomił właśnie Kraków. W 2016 r. miasto podpisało na osiem lat umowę koncesji, ale niestety została ona zerwana przez podmiot prywatny z końcem 2019 r. Mimo starań miasta nie udało się przywrócić systemu Wavelo, który zdążył się już wpisać w krakowski krajobraz i system transportowy.
Mimo rozwoju infrastruktury rowerowej, istniejące jeszcze miejskie systemy rowerowe borykają się z problemami – liczba wypożyczeń maleje, a formuła najmu krótkoterminowego wydaje się powoli wyczerpywać.
Reklama
.
Uruchamianiem wypożyczalni, nawet na czysto komercyjnych zasadach, w coraz mniejszym stopniu zainteresowane są podmioty prywatne, jak choćby duże zagraniczne korporacje oferujące w polskich miastach elektryczne hulajnogi. Wynajem długoterminowy ma sprawić, że na ulice znów wyjadą publiczne, miejskie rowery.