Przebudowa wiaduktu trwa od lat. Pierwotnie PKP planowało zachować zabytkową konstrukcję, jednak już trakcie prowadzonej przebudowy linii kolejowej zmieniono plany. Przez jakiś czas wiaduktu z XIX wieku broniła Wojewódzka Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska. Ale władza PiS sobie z nią poradziła. Odwołano ją ze stanowiska, a wiadukt skreślono z rejestru zabytków. Teraz jest wyburzany.
Reklama
.
Wykonawca prac prowadzonych na zlecenie PKP PLK wyburzy elementy starej konstrukcji, ale materiał z fasady miał być wedle zapewnień oczyszczony i maksymalnie wykorzystany na nowej, mocniejszej i dostosowanej do współczesnych potrzeb, konstrukcji. Biorąc po uwagę jak przebiega rozbiórka trudno to sobie jednak wyobrazić - zauważa na FACEBOOK-u krakowski działacz PO Szczęsny Filipiak.
Wykonawcy szacują, że realizacja zasadniczych prac zajmie ok. 15 miesięcy.
Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką zbudowany był w XIX-wieku, na linii łączącej Kraków z Lwowem. PLK modernizują teraz krakowski odcinek międzynarodowej magistrali.
Na rozbiórkę długo nie zgadzała się wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska. Ta została jednak odwołana ze stanowiska i niedługo potem wiadukt przestał formalnie być zabytkiem.
Reklama
.
Powstanie tu nowy przystanek Kraków Grzegórzki, który zwiększy dostęp do kolei. Na estakadach i wiadukcie znajdą się aż cztery tory kolejowe. Oddzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli na uruchomienie większej liczby połączeń..
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja za przeszło 1 mld zł. Współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”W centrum Krakowa powstają dodatkowe tory kolejowe.