W MIEŚCIE

Materiał z fasady miał być wykorzystany ponownie, ale będzie to trudne...

opublikowano: 7 STYCZNIA 2022, 18:27autor: Marek Lasyk
Materiał z fasady miał być wykorzystany ponownie, ale będzie to trudne...

Przebudowa wiaduktu trwa od lat. Pierwotnie PKP planowało zachować zabytkową konstrukcję, jednak już trakcie prowadzonej przebudowy linii kolejowej zmieniono plany. Przez jakiś czas wiaduktu z XIX wieku broniła Wojewódzka Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska. Ale władza PiS sobie z nią poradziła. Odwołano ją ze stanowiska, a wiadukt skreślono z rejestru zabytków. Teraz jest wyburzany.

Reklama

.

Wykonawca prac prowadzonych na zlecenie PKP PLK wyburzy elementy starej konstrukcji, ale materiał z fasady miał być wedle zapewnień oczyszczony i maksymalnie wykorzystany na nowej, mocniejszej i dostosowanej do współczesnych potrzeb, konstrukcji. Biorąc po uwagę jak przebiega rozbiórka trudno to sobie jednak wyobrazić - zauważa na FACEBOOK-u krakowski działacz PO Szczęsny Filipiak.

Post: https://www.facebook.com/szczesny.filipiak/videos/5314717811889777/

Wykonawcy szacują, że realizacja zasadniczych prac zajmie ok. 15 miesięcy.

Galeria: Znikający wiadukt na Grzegórzeckiej. Stał tu od połowy XIX wieku (id: 1388)

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką zbudowany był w XIX-wieku, na linii łączącej Kraków z Lwowem. PLK modernizują teraz krakowski odcinek międzynarodowej magistrali. 

Wiadukt na Grzegórzeckiej w XIX wieku.

Na rozbiórkę długo nie zgadzała się wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska. Ta została jednak odwołana ze stanowiska i niedługo potem wiadukt przestał formalnie być zabytkiem.

Reklama

.

Powstanie tu nowy przystanek Kraków Grzegórzki, który zwiększy dostęp do kolei. Na estakadach i wiadukcie znajdą się aż cztery tory kolejowe. Oddzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli na uruchomienie większej liczby połączeń..

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja za przeszło 1 mld zł. Współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”W centrum Krakowa powstają dodatkowe tory kolejowe.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności