Projekt kładki Kazimierz-Ludwinów uwzględnia kontekst historyczny, przestrzenny i konserwatorski krajobrazu Krakowa, jest też zgodny z wartościami strefy UNESCO. To wyniki analizy krajobrazowej, przygotowanej na zlecenie miasta przez Politechnikę Krakowską.
Reklama
Analiza krajobrazowa została zamówiona przez Zarząd Inwestycji Miejskich, żeby rozstrzygnąć, czy realizacja inwestycji odbywa się z pełnym poszanowaniem zasad ochrony krajobrazu i wartości wpisu Krakowa na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Urzędnicy podkreślają, że wpółpraca z konserwatorami i ekspertami krajobrazu umożliwiła dopracowanie projektu w taki sposób, aby był on zgodny z wymogami ochrony konserwatorskiej, a jednocześnie odpowiadał potrzebom współczesnego miasta – dostępnego, przyjaznego mieszkańcom i zrównoważonego. Wcześniej wokół projektu kładki pojawiły się kontrowersje, według niektórych opinii, z powodu zbyt dużej ingerencji w krajobraz, Krakowowi groziło skreślenie z listy UNESCO.
Analiza krajobrazowa potwierdza zgodność projektu z charakterem przestrzennym Krakowa i wartościami strefy UNESCO. Dokument zawiera szczegółową ocenę wpływu inwestycji na krajobraz kulturowy miasta, w tym na obszar wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. “Wyniki analizy jednoznacznie potwierdzają, że projekt kładki został opracowany w sposób uwzględniający kontekst historyczny, przestrzenny i konserwatorski tej części Krakowa” - zaznaczają urzędnicy i dodają, że autorzy opracowania podkreślają, że zmiany wprowadzone w projekcie w wyniku wcześniejszych konsultacji i opinii konserwatorskich, przyniosły korzystne efekty wizualne i krajobrazowe.
Jak wskazano w dokumencie: „Zmiana kształtu kładki i detali, obniżenia wnioskowane w opinii Wojewódzkiej Małopolskiej Konserwator Zabytków przyniosły korzystne dla krajobrazu zmiany. Forma kładki wpisuje się w tradycje stosowanych na Podgórzu mostów o łukowych zamknięciach. Są to, w dół biegu rzeki, most im. J. Piłsudskiego, kładka ojca Bernatka, kładka Podgórzanek, most kolejowy I, most Kotlarski”.
Miasto argumentuje, że tym samym kładka harmonijnie nawiązuje do istniejącego układu przepraw w dolinie Wisły, nie konkurując z nimi formą, lecz stanowiąc współczesne uzupełnienie krajobrazu nadrzecznego. Autorzy opracowania zwrócili uwagę, że zastosowane rozwiązania architektoniczne i proporcje konstrukcji pozwalają zachować równowagę pomiędzy nowoczesnością a historycznym charakterem przestrzeni.
W analizie wskazano również, że kładka w śladzie dawnej, historycznej przeprawy między Kazimierzem a Ludwinowem będzie nie tylko wygodnym połączeniem pieszo-rowerowym, ale również ważnym elementem interpretacji krajobrazu zabytkowego Krakowa.
„Kładka w śladzie historycznej przeprawy, oprócz funkcji użytkowych, może też być interpretowana jako rodzaj udostępnienia krajobrazu zabytkowego, daje możliwość spojrzenia z góry na dolinę Wisły i zabytki Kazimierza i Krakowa” – napisano w raporcie. Urzędnicy dodają, że nowa przeprawa ma zatem szansę stać się nie tylko funkcjonalnym elementem infrastruktury miejskiej, ale także miejscem o walorach widokowych i symbolicznym znaczeniu. Jej lokalizacja oraz forma pozwolą na podziwianie panoramy miasta z nowej perspektywy, w sposób nienaruszający istniejącej tożsamości przestrzennej i kulturowej.
Miasto wyjaśnia, że analiza krajobrazowa jest elementem procesu uzgodnień z Małopolską Wojewódzką Konserwator Zabytków, Miejskim Konserwatorem Zabytków w Krakowie oraz Głównym Architektem Miasta Krakowa, jako instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę dziedzictwa kulturowego. “Celem tych działań było zapewnienie, że realizacja inwestycji odbywa się z pełnym poszanowaniem zasad ochrony krajobrazu oraz wartości wpisu Krakowa na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Współpraca z konserwatorami i ekspertami krajobrazu umożliwiła dopracowanie projektu w taki sposób, aby był on zgodny z wymogami ochrony konserwatorskiej, a jednocześnie odpowiadał potrzebom współczesnego miasta – dostępnego, przyjaznego mieszkańcom i zrównoważonego”.
Zakończona analiza krajobrazowa została przekazana do Generalnej Konserwator Zabytków, a następnie będzie przedłożona organom doradczym UNESCO. Uzyskane wyniki potwierdzają, że budowana kładka Kazimierz–Ludwinów wpisuje się w krajobraz miasta w sposób spójny i przemyślany. W zamyśle miasta, inwestycja, oprócz walorów komunikacyjnych, będzie stanowić nowy punkt widokowy i miejsce spotkań nad Wisłą, przyczyniając się do dalszej rewitalizacji i ożywienia nadrzecznych terenów Krakowa.














