W MIEŚCIE

Zakaz wjazdu starych diesli do centrum? Sejm zgodził się na zmianę prawa

opublikowano: 3 GRUDNIA 2021, 13:47autor: Rafał Nowak-Bończa
Zakaz wjazdu starych diesli do centrum? Sejm zgodził się na zmianę prawa

O konieczności ograniczenia ruchu najbardziej zanieczyszczających powietrze pojazdów mówi się w Krakowie od lat, do tej pory samorządy lokalne miały jednak związane ręce. Teraz to się zmienia. Sejm przegłosował  zmiany w ustawie o elektromobilności, które pozwolą na tworzenie w miastach Stref Czystego Transportu.

reklama

Ustawa nie przewiduje ograniczeń w tworzeniu stref, to samorząd ma zdecydować, na jakim obszarze i jakie obowiązywać będą ograniczenia. Jedynym zawartym w ustawie istotnym warunkiem jest objęcie ograniczeniami wszystkich pojazdów, także tych należących do mieszkańców strefy.

Kraków ma już za sobą próbę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu na Kazimierzu. W 2019 roku przez kilka miesięcy na wyznaczony teren mogły wjechać wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, czyli w praktyce wyłącznie auta z napędem elektrycznym, wodorowym lub zasilanym gazem ziemnym (nie LPG). Prawo nie zezwalało wtedy na selekcję samochodów ze względu na spełnianie norm EURO, czy roku produkcji.

Teraz to się zmienia. Władze Krakowa będą mogły na przykład wprowadzić ograniczenia podobne do tych, które już od dwóch lat obowiązują w Pradze. Do historycznego centrum mogą tam wjechać wyłącznie pojazdy spełniające normy EURO-4 (samochody osobowe) lub EURO-3 (samochody ciężarowe). W Unii Europejskiej Strefy Czystego Transportu obowiązują w ponad 200 miastach.

Reklama

.

W Krakowie od 29 listopada trwa akcja pomiaru emisji spalin, w kilkunastu ruchliwych miejscach ustawione są czujniki, które zdalnie monitorują, które samochody trują najbardziej. W sumie system ma sprawdzić sto tysięcy pojazdów. Wyniki badań mogą być wykorzystane do wprowadzenia ograniczeń. Otwarcie mówi o nich Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego:

Łukasz Franek: Przeprowadzone badania będą stanowić realną pomoc w przygotowaniu scenariuszy strefy, które poddane zostaną konsultacjom. Będziemy mogli porównać, jak w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła się struktura floty samochodów poruszających się po krakowskich ulicach, tak aby przekazać dane mieszkańcom i wspólnie ustalić, jaką strefę przyjąć, by poprawić jakość powietrza, którym oddychamy

Reklama

.

Kraków jest wśród czterech polskich miast najbardziej zanieczyszczonych zawartym w spalinach tlenkiem azotu. Zanieczyszczenie jest tak poważne, że sprawą zajęła się Komisja Europejska, która  domaga się od Krakowa, Warszawy, Wrocławia i Katowic jak najszybszego obniżenia emisji tego szkodliwego gazu.

Zakaz wjazdu najbardziej trujących samochodów do centrum Krakowa może być wprowadzony już za kilka miesięcy. Decyzja należy do Rady Miasta.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności