Rynek Główny i sąsiadujące z nim ulice bez samochodów, ulica Floriańska bez rowerów - miasto przypomina o zasadach poruszania się po centrum Krakowa: “To zabytkowa tkanka miejska i obszary o intensywnym ruchu pieszym, dlatego poruszanie się w ich obrębie zostało objęte szczególnymi zasadami”.
Reklama
Na Starym Mieście w Krakowie wprowadzono tzw. strefy ograniczonego ruchu, na wjazdach do których znajdują się znaki B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach”. To okrągły znak z czerwonym obrysem: “Widząc taki znak – w Krakowie lub w innym miejscu – kierowca nie powinien wjeżdżać, by nie narazić się na mandat” - przypominają urzędnicy i wyliczają wyjątki, które są konieczne, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie zabytkowej części miasta, przewidziano wyjątki dla niektórych pojazdów, które mogą wjeżdżać do strefy ograniczonego ruchu. Są wśród nich:
- posiadacze abonamentu w sektorze A1 obszaru płatnego parkowania
- dojeżdżający na teren posesji, garażu lub wykupionego miejsca zastrzeżonego (tzw. „koperty”)
- zaopatrzenie lokali, ale wyłącznie na czas wykonywania czynności ładunkowych i tylko w określonych przedziałach czasowych
- rowery i hulajnogi
- taksówki i dorożki
- służby miejskie i specjalne.
Tablice informacyjne pod znakami B-1 są wyjątkowo duże, bo - jak przypominają urzędnicy - wszystkie te wyjątki muszą być przez zarządcę drogi wyliczone na znakach. Wymaga tego ustawa Prawo o ruchu drogowym.
W Krakowie są dwie strefy ograniczonego ruchu. Ich interaktywne mapy, opracowane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, można znaleźć na miejskiej stronie internetowej. Strefa ograniczonego ruchu na Starym Mieście obejmuje cały obszar wewnątrz I obwodnicy oraz okolice Zamku Królewskiego na Wawelu – ul. św. Idziego, Droga do Zamku i część ul. Podzamcze.
Na Kazimierzu strefa ograniczonego ruchu obejmuje plac Nowy i ulice:
ul. Bartosza
ul. Bożego Ciała
ul. Ciemna
ul. Estery
ul. Izaaka
ul. Józefa
ul. Kupa
ul. Lewkowa
ul. Meiselsa
ul. Miodowa (część)
ul. Nowa
ul. Podbrzezie
ul. Szeroka
ul. Warszauera
ul. Wąska.
Urzędnicy podkreślają, że w niektórych przypadkach uzasadnione jest wprowadzenie dodatkowych ograniczeń, podyktowanych względami bezpieczeństwa. Przykładem jest ulica Floriańska, na której od kilku lat obowiązuje zakaz poruszania się rowerami.
W odpowiedzi na zgłoszenia mieszkańców dotyczące nieuprawnionych wjazdów Komisja Zrównoważonej Gospodarki Nocy zarekomendowała czytelniejsze oznakowanie stref, m.in. poprzez zwiększenie średnicy znaków i umieszczenie ich symboli na nawierzchni. Miasto wdrożyło te zmiany we wrześniu 2025 r.