W MIEŚCIE

Rusza demontaż zabytkowego (do niedawna) wiaduktu. Wykorzystają starą elewację

opublikowano: 23 LISTOPADA 2021, 12:44autor: TR WZ
Rusza demontaż zabytkowego (do niedawna) wiaduktu. Wykorzystają starą elewację

Rusza demontaż wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką. Jest to możliwe, bo w niejasnych okolicznościach obiekt został wykreślony z listy zabytków. Na rozbiórkę długo nie zgadzała się odwołana niedawno wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska

Reklama

.

"Po szczegółowych przygotowaniach i uzyskaniu niezbędnych uzgodnień i pozwoleń ruszają prace związane z zachowaniem elewacji i modernizacją struktury wiaduktu nad ul. Grzegórzecką. Obiekt to ważne ogniwo na międzynarodowej kolejowej trasie. Demontaż historycznej części wiaduktu i budowa nowoczesnej konstrukcji, oraz wykończenie jej oryginalnym materiałem będą prowadzone pod nadzorem służb konserwatorskich" - informuje rzecznik krakowskiego oddziału PKP-PLK Piotr Hamarnik.

Fasada zostanie zdemontowana, materiał będzie oczyszczony i maksymalnie wykorzystany na nowej, mocniejszej i dostosowanej do współczesnych potrzeb, konstrukcji.W pierwszych tygodniach wykonawcy koncentrować się będą na pracach w górnej części obiektu. Później roboty przeniosą się na poziom ul. Grzegórzeckiej i wymagać będą zmian w organizacji ruchu pieszych, tramwajów i samochodów.

Reklama

.

Wykonawcy szacują, że realizacja zasadniczych prac zajmie ok. 15 miesięcy. Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką zbudowany był w XIX-wieku, na linii łączącej Kraków z Lwowem. PLK modernizują krakowski odcinek międzynarodowej magistrali.

Na rozbiórkę długo nie zgadzała się wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska. Ta została jednak odwołana ze stanowiska i niedługo potem wiadukt przestał formalnie być zabytkiem.

Reklama

.

Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei. Oddzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli na uruchomienie większej liczby połączeń.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja za przeszło 1 mld zł. Współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”W centrum Krakowa powstają dodatkowe tory kolejowe.

Ważną i korzystną dla kolei oraz mieszkańców zmianą było usunięcie nasypu i w jego miejscu budowa estakady, oraz powiększenie wiaduktów. Dzięki inwestycji zapewniony będzie sprawny przejazd pociągów odcinkiem trasy E30, łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności