Rusza demontaż wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką. Jest to możliwe, bo w niejasnych okolicznościach obiekt został wykreślony z listy zabytków. Na rozbiórkę długo nie zgadzała się odwołana niedawno wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska
Reklama
.
"Po szczegółowych przygotowaniach i uzyskaniu niezbędnych uzgodnień i pozwoleń ruszają prace związane z zachowaniem elewacji i modernizacją struktury wiaduktu nad ul. Grzegórzecką. Obiekt to ważne ogniwo na międzynarodowej kolejowej trasie. Demontaż historycznej części wiaduktu i budowa nowoczesnej konstrukcji, oraz wykończenie jej oryginalnym materiałem będą prowadzone pod nadzorem służb konserwatorskich" - informuje rzecznik krakowskiego oddziału PKP-PLK Piotr Hamarnik.
Fasada zostanie zdemontowana, materiał będzie oczyszczony i maksymalnie wykorzystany na nowej, mocniejszej i dostosowanej do współczesnych potrzeb, konstrukcji.W pierwszych tygodniach wykonawcy koncentrować się będą na pracach w górnej części obiektu. Później roboty przeniosą się na poziom ul. Grzegórzeckiej i wymagać będą zmian w organizacji ruchu pieszych, tramwajów i samochodów.
Reklama
.
Wykonawcy szacują, że realizacja zasadniczych prac zajmie ok. 15 miesięcy. Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką zbudowany był w XIX-wieku, na linii łączącej Kraków z Lwowem. PLK modernizują krakowski odcinek międzynarodowej magistrali.
Na rozbiórkę długo nie zgadzała się wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska. Ta została jednak odwołana ze stanowiska i niedługo potem wiadukt przestał formalnie być zabytkiem.
Reklama
.
Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei. Oddzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli na uruchomienie większej liczby połączeń.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja za przeszło 1 mld zł. Współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”W centrum Krakowa powstają dodatkowe tory kolejowe.
Ważną i korzystną dla kolei oraz mieszkańców zmianą było usunięcie nasypu i w jego miejscu budowa estakady, oraz powiększenie wiaduktów. Dzięki inwestycji zapewniony będzie sprawny przejazd pociągów odcinkiem trasy E30, łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec.