W MIEŚCIE

Tak ma wyglądać podziemny przystanek tramwajowy "Rondo Polsadu"

opublikowano: 18 LISTOPADA 2021, 15:05autor: RN MP
Tak ma wyglądać podziemny przystanek tramwajowy "Rondo Polsadu"

Miasto zaprezentowało projekt podziemnego przystanku tramwajowego „Rondo Polsadu”. Znajdzie się w projektowanym tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Motywem przewodnim wybranego projektu architektonicznego są kamień i cegła. 

Reklama

.


Jak informuje Urząd Miasta projekt architektoniczny przystanku „Rondo Polsadu” zaproponowany przez biuro projektowe Prota Polska Sp. z o.o. ma pozytywną opinię Głównego Architekta Miasta Krakowa.

Obejmuje on dwie podziemne kondygnacje: na poziomie –2 znajdą się perony tramwajowe, a na poziomie –1 ciągi komunikacyjne dla pieszych połączone z poziomem terenu czterema klatkami schodowymi. Każdy pawilon wyjściowy będzie zadaszony i wyposażony w schody tradycyjne, ruchome oraz windy mogące pomieścić rowery czy wózki.

Przystanek będzie w pełni dostępny dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pod ziemią – oprócz części dedykowanych pasażerom – znajdą się pomieszczenia dla pracowników obsługi przystanku i tunelu oraz pomieszczenia techniczne, zapewniające bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie obiektu.

Reklama

.
Na ścianach podziemnych kondygnacji projektanci zaproponowali układ okładzin, który – choć powtarzalny – zapewnia odmienny efekt w zależności od kąta patrzenia. Mimo że będą one wykonane z nowoczesnych materiałów, wyglądem nawiążą do surowców charakterystycznych dla zabytkowych krakowskich ulic.

– Punktem wyjściowym do rozważań nad formą projektu przystanku „Rondo Polsadu”– były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamień i cegła – opisuje architekt Małgorzata Marcinkowska, projektantka przystanku z firmy Prota Polska Sp. z o.o. 

Ceglane mury, porośnięte pnączami są również nieodzownym elementem krajobrazu dzielnicy Krakowa – Prądnika Czerwonego, obfitującego w zabudowania klasztorne. To skojarzenie wykorzystano w propozycji pawilonów wyjściowych, które zostały zaprojektowane na zasadzie kontrastu.

Reklama

.

– Jedna ze ścian ma nawiązywać do masywnego muru porośniętego roślinnością, pozostała część pawilonu to lekka przeszklona stalowa konstrukcja – mówi architekt Małgorzata Marcinkowska. Gatunki roślin tworzących „zielony mur” zostaną odpowiednio dobrane tak, aby były łatwe w utrzymaniu i estetyczne przez cały rok.

Galeria: Tak ma wyglądać podziemny przystanek pod rondem Polsadu, wizualizacje (id: 1297)

Nowa ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST etap IV) połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema, skracając czas dojazdu do centrum miasta o ok. 10 minut. Pasażerowie skorzystają z połączenia w 2024 roku.

To pierwszy tak duży projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Za projekt z ramienia miasta odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK).

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności