W MIEŚCIE

Są wyniki konsultacji w sprawie nowych bulwarów wiślanych. Co dalej?

opublikowano: 18 MAJA 2021, 13:09autor: TR WZ
Są wyniki konsultacji w sprawie nowych bulwarów wiślanych. Co dalej?

Zakończyły się konsultację społeczne dotyczące zagospodarowania bulwarów wiślanych. Zarząd Zieleni Miejskiej opublikował raport podsumowujący uwagi krakowian. Wśród nich znalazły się m.in. dodatkowe rozwiązania dla rowerzystów, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami czy większa liczba nasadzeń. 

Reklama

Rewitalizacja jest jednym z elementów sztandarowego projektu miejskiego „Wisła łączy”. Zakłada ona spójne zagospodarowanie nie tylko otoczenia Wisły, ale również jej przyległych dopływów, tak, by połączyć w nowy sposób cały Kraków.

Galeria: Nowe bulwary wiślane. Wizualizacje (id: 942)

Modernizacja objęłaby bulwary: Rodła (między ujściem Rudawy, a mostem Dębnickim), Czerwieński (pod Wawelem między mostami Dębnickim a Grunwaldzkim), Inflancki (między mostami Grunwaldzkim i Piłsudskiego) i Kurlandzki ( między mostami Józefa Piłsudskiego a mostem kolejowym w Zabłociu).

Sondaż: Jak Wam się podoba projekt nowych bulwarów? (id: 285)

Uczestnicy konsultacji najczęsciej postulowali poszerzenie drogi dla rowerów do szerokości minimum 3 metrów. Pojawiły się także uwagi dotyczące odpowiedniego oznakowania tras rowerowych i pieszych, wskazania miejsc pod instalacje artystyczne oraz plenerowe galerie czy likwidacji miejsc parkingowych.

Reklama

Mieszkańcy zwracali również uwagę na konieczność zaakcentowania przebiegu „Honorowego Południka Krakowskiego”, ujednolicenia mebli miejskich i utworzenia połączenia komunikacyjnego w formie schodów z bulwarów na most Kotlarski łączących go z Bulwarem Kurlandzkim po stronie Grzegórzek oraz z Bulwarem Podolskim po stronie Zabłocia.

Dla uczestników konsultacji ważne jest, by wskazać miejsca pod mobilne punkty kawiarniane, uwzględnić dodatkowe toalety publiczne oraz punkty serwisowe dla rowerów i stojaki rowerowe.

Szczególną uwagę zwrócono na dostosowanie przestrzeni dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami m.in. poprzez budowę windy, wykonania gładkich najazdów. Pojawiła się również kwestia dodatkowych nasadzeń drzew oraz  dostosowania nasadzeń roślin do okresowego zalewania terenu.

Reklama

Teraz projekt koncepcyjny, uwzględniający uwagi uczestników konsultacji wraz z raportem zostanie przekazany do zaopiniowania, do stosownych służb. Po uchwaleniu projektu miejscowego planu „Bulwary Wisły II” i uzyskaniu niezbędnych, pozytywnych opinii odpowiednich służb do projektu koncepcyjnego, ZZM przystąpi do sporządzenia projektu budowlanego. 

ZOBACZ TAKŻE:  Zieleni w Krakowie jest dużo 

Przypomnijmy: w ramach prac wyremontowane zostaną nawierzchnie (mają być zmienione z ciemnych na jasne, które się mniej nagrzewają), uporządkowana przestrzeń w tym ujednolicone tzw. meble miejskie (np. ławki), dostosowana estetyka do rangi miejsca.

W przypadku dolnego bulwaru podstawą ma być rozdzielenie trasy rowerowej od części przeznaczonej dla pieszych. Nowa organizacja ruchu ma wyglądać w ten sposób, że najbliżej rzeki znajdzie się część dla pieszych. Dalej wyznaczono pas zieleni z ławkami i oddzielny pas dla rowerzystów i rolkarzy. Najbliżej murów oporowych nadal byłaby zieleń z miejscem dla biegaczy.

Reklama

Ruch pieszy od rowerowego oddzielony zostałby tylko na tych odcinkach bulwarów, gdzie jest na to wystarczająco dużo miejsca. Pod Wawelem, na bulwarze Czerwieńskim nie jest to możliwe i na razie nie ma zgody na poszerzenie tego bulwaru. Odpowiedniej przestrzeni brakuje też na bulwarze Rodła. Tam pas rowerowy przylegałby do alejki dla pieszych, ale zmieniłoby się ustawienie ławek.

Zmiany zaplanowano także na górnych bulwarach. Tam rozbudowana zostałaby część rekreacyjna z placem zabaw w rejonie Galerii Kazimierz. Tam też powstałby taras z ławkami z widokiem na Wisłę. Strefa wypoczynku powstałaby też na przestrzeni w rejonie bazyliki na Skałce. Zagospodarowane, jako miejsca spotkań, byłyby obecne betonowe przestrzenie w rejonie ul. Rybaki, kładki Bernatka, czy mostu Kotlarskiego.

Reklama

W okolicy planowanej kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz z Ludwinowem zaprojektowano natomiast sad miejski, gdzie zasadzone zostałby krzewy i kwiaty, a na trawie ustawione byłyby hamaki do wypoczynku.

Na górnych bulwarach ma zostać zasadzonych ponad 400 drzew. Pojawią się też nowe krzewy i kwiaty, ławki, kosze na śmieci

Koszt prac oszacowano na ok. 42,5 mln zł. 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności