Wystarczy wyjechać z zabytkowego centrum, choćby do starego Podgórza, o obrzeżach miasta nawet nie wspominając, by nadziać się na las bilbordów, płacht i dykty. Już ponad rok temu z krakowskich ulic i elewacji reklamowe koszmarki miała zmieść uchwała krajobrazowa, ale wciąż nie może wejść w życie. Do 27 listopada trwają konsultacje dotyczące kolejnej wersji uchwały.
Reklama
Bo też dokument kontrowersje budził i wciąż budzi. Podczas konsultacji społecznych (odbywały się do tej pory dwukrotnie) zgłoszono w sumie ponad 600 uwag do uchwały. Część z nich została uwzględniona - zwiększono między innymi dozwoloną wysokość i rozmiar bilbordów (do 5 metrów kwadratowych). Meritum uchwały pozostało jednak niezmienione – po jej wejściu w życie z krakowskich ulic ma zniknąć zdecydowana większość wielkoformatowych reklam.
Projektowana uchwała nakłada spore ograniczenia. Wprowadza zakaz ustawiania wolno stojących bilbordów już nie tylko w starym mieście, ale też miedzy innymi na Kazimierzu, Zabłociu, Grzegórzkach i starej części Podgórza.
Projekt zakłada, że nie będzie też wolno, jak dotąd, latami „remontować” kamienic. Płachta zakrywająca zabytkowe budynki podczas prac konserwatorskich, będzie mogła wisieć maksymalnie 12 miesięcy, nie częściej, niż raz na siedem lat. Ograniczenia będą też na głównych trasach wylotowych. Bilbordy – ok, ale nie gęściej, niż co 200 metrów.
Do tego dochodzi też słynny zakaz grodzenia osiedli mieszkaniowych. Istniejące płoty zostaną, na nowo budowanych osiedlach ogrodzenia nie będzie już można postawić. Grodzić za to wciąż będzie wolno domy jednorodzinne.
Jednak w styczniu radni z Komisji Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Krakowa wystąpili z wnioskiem o przygotowanie dodatkowych materiałów analitycznych dla wybranych ulic Krakowa, aby ustalić, czy przed ostatecznym przyjęciem uchwały krajobrazowej powinny zostać zmodyfikowane jej dotychczasowe założenia.
Reklama
Nowy projekt uchwały w sprawie „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” dla miasta Krakowa został ponownie wyłożony do publicznego wglądu od 14 października do 13 listopada. Jeszcze tylko do środy, 27 listopada można składać uwagi do projektu tejże uchwały. Każdy może wyrazić swoją opinię w przygotowanej przez miasto ankiecie.
Urzędnicy szacują, że uchwała krajobrazowa zacznie obowiązywać w przyszłym roku.