W MIEŚCIE

Jak wykryć fake newsy w materiałach wideo? Sukces programistek COMARCH-u

opublikowano: 21 LIPCA 2020, 15:08autor: Maria Zawadzka
Jak wykryć fake newsy w materiałach wideo? Sukces programistek COMARCH-u

Sukces programistów COMARCH-u.  Zespół krakowskiego giganta IT zdobył brązowy medal w otwartym konkursie na algorytm wykrywający manipulacje w materiałach wideo - Deepfake Detection Challenge. Organizatorami konkursu są giganci technologiczni: Facebook, Amazon i Microsoft.

Reklama

Zadaniem uczestników było opracowanie systemu wykrywania i oznaczania krążących w sieci filmów, których treści zmanipulowano przy użyciu sztucznej inteligencji. Wyzwanie podjęło ponad 2 tysiące zespołów z całego świata, a liczba zgłoszonych algorytmów przekroczyła 35 tysięcy.

– Deepfake to obraz albo film wygenerowany przez sztuczną inteligencję: "dokleja się" gdzieś, np. czyjąś twarz i w ten sposób rozpowszechnia fałszywe treści, które mogą mieć duży wpływ na społeczeństwo -tłumaczy Joanna Baciak, Senior Data Scientist w Comarch.

Jednym z najbardziej znanych przykładów jest nagranie wideo, na którym Barack Obama, były prezydent USA mówi rzeczy, których tak naprawdę nigdy nie powiedział. Chodzi o fałszywe nagranie przedstawiające byłego prezydenta, który klnie i obraża Donalda Trumpa.

– Stworzyć takie materiały jest dziś niezwykle łatwo. Dlatego właśnie największe firmy technologiczne świata zaangażowały się w organizację Deepfake Detection Challenge -  mówi Magdalena Żurawska, Machine Learning Engineer.

Konkurs odbywa się online, na stronie kaggle.com zrzeszającej ekspertów od obróbki danych i praktyków uczenia maszynowego. Zgłosić mógł się każdy. Joanna Baciak i Magdalena Żurawska z Comarch uplasowały się wśród najlepszych 7 proc. uczestników, zdobywając brązowy medal.

Reklama

- Na bazie zbioru danych udostępnionego na kaggle można było trenować modele tych danych i porównywać  je do modeli innych uczestników. Gotowe skrypty były oceniane w oparciu o inny zbiór; te oceny posłużyły do stworzenia ostatecznego rankingu -  tłumaczy Joanna Baciak.

Na opracowanie rozwiązania uczestnicy mieli prawie 4 miesiące. Zwycięzcą okazał się Selim Seferbekov z Białorusi. Przy wykrywaniu fałszywych materiałów wideo pod uwagę bierze się dziesiątki kryteriów, od kolorów po niespójności ruchów ciała.

Fot. Materiały prasowe

COMARCH

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, w Polsce. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.

Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB, ING.

Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów  w projekty innowacyjne. W 2019 roku nakłady na prace R&D wyniosły 230 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6 500 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 3o krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.


 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności