Pierwsza osoba odebrała już urzędowe dokumenty w paczkomacie. Do Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa zawitała przyszłość w postaci trzech specjalistycznych Paczkomatów Urząd 24. Dzięki nim będzie możliwy bezkontaktowy odbiór dokumentów – to duże ułatwienie, nie tylko ze względu na pandemię. Dla pierwszych trzystu klientów przygotowano upominki.
Reklama
Paczkomaty trafiły przed trzy siedziby Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców – przy al. Powstania Warszawskiego 10, na os. Zgody 2 w Nowej Hucie i przy ul. Wielickiej 28a. Warto zapamiętać, że dokumenty będzie można odebrać w maszynie znajdującej się przy tej siedzibie urzędu, w której złożono wniosek.
– Na chwilę obecną przede wszystkim zbieramy wnioski, nastąpiło też już jednak pierwsze wydanie dokumentu przez paczkomat na os. Zgody. Pierwszych trzystu klientów może spodziewać się upominków w postaci gadżetów – zapowiada w rozmowie z Life in Kraków Zastępca Dyrektora Wydziału, Maciej Nazimek.
Jak na pomysł zareagowali krakowianie? – Odbiór jest skrajnie pozytywny. Nie spotkaliśmy się z żadnym negatywnym komentarzem. Rozwiązanie to pozwala zaoszczędzić czas – nie trzeba przychodzić dwa razy do urzędu, nie trzeba stać w kolejce. Przesyłkę można odebrać w ciągu dwóch kolejnych dni (48 h), to wielkie ułatwienie i oszczędność czasu – wyjaśnia Maciej Nazimek.
Jakie dokumenty można już odbierać bezkontaktowo?
W paczkomacie można np. otrzymać dodatkową tablicę rejestracyjną na bagażnik, wymienić dowód rejestracyjny z powodu braku miejsca na badanie techniczne, otrzymać wtórnik prawa jazdy czy profil kandydata na kierowcę.
– Zakres świadczonych przez nas usług zależy od ustawy. Nie wszystkie postępowania mogą się zakończyć wydaniem dokumentu poprzez paczkomat. Maksymalnie wykorzystujemy zapisy ustawowe, a jeśli one się zmienią, to będziemy poszerzać zakres wydawanych dokumentów – zapowiada Nazimek.
Reklama
Szczegółowe informacje na ten temat obowiązujących w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK procedur można znaleźć na stronie internetowej (bip.krakow.pl) lub pod numerem telefonu: 12 616 9109.
To nie pierwszy taki pomysł
Od początku tego roku miasto współpracuje z firmą InPost w ramach projektu Krakowska Wyprawka. Rodzice pociech, którzy zameldowani są w Krakowie, mogą otrzymać wyprawkę za pośrednictwem kuriera InPost lub właśnie paczkomatu. W ramach współpracy, do końca kwietnia, przekazano już w ten sposób 1587 wyprawek.
Idzie nowe?
Numerki, kolejki i urzędnicze okienka – czy to pierwszy krok do pożegnania urzędów takich, jakimi je znamy? Większość spraw można już załatwić przez internet – to nie nowość, teraz jednak będzie możliwy odbiór dokumentu o dowolnej porze dnia i nocy, a to już nie tylko innowacja, ale i całkiem (o dziwo) przyjemna perspektywa. Szczególnie w czasie zagrożenia epidemicznego, cieszy też informacja, że rozwiązanie to zapewni większe bezpieczeństwo tak urzędnikom, jak i petentom.
– Jesteśmy pierwszym bardzo dużym miastem w Polsce, które taką usługę świadczy. Ponoć inne miasta chcą iść w nasze ślady, ale jednak są dwa kroki za nami – zauważa Zastępca Dyrektora Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK.
Reklama
Kolejne paczkomaty mają trafić do wielu urzędów w całej Polsce. Wkrótce będziemy więc mogli ocenić, czy ten innowacyjny administracyjnie pomysł przerodzi się w ogólnopolski trend.