W nowym roku Zarząd Transportu Publicznego zamontuje kolejne nowe wiaty przystankowe i ławki, wypełniając w ten sposób “ Pakt dla krakowskich osiedli”. Wiaty i ławki montowane są w miejscach, w których pasażerowie ich najbardziej potrzebują.
Reklama
“Pakt dla krakowskich osiedli” to inicjatywa władz Krakowa, która kładzie nacisk na działania poprawiające jakość codziennego życia mieszkańców, skupiająca się na poprawie drobnej infrastruktury, zieleni i bezpieczeństwa. Jej głównym założeniem jest - zamiast realizacji wielkich projektów - przeprowadzanie inwestycji, dotyczących konkretnych problemów na osiedlach. Ich mieszkańcy mogą zgłaszać własne pomysły do “Paktu”, a jego realizację miasto zaplanowało na cztery lata. Wyda w tym czasie na ten cel około 500 milionów złotych.
W kończącym się roku Zarząd Transportu Publicznego zamontował 13 nowych wiat przystankowych, a na rok 2026 r. planuje montaż kolejnych 23. Jak wyjaśnia miejska strona internetowa, prace są to elementem szerszego programu rozwoju infrastruktury przystankowej, który w został rozszerzony i włączony do „Paktu dla krakowskich osiedli”: “Realizowane działania wpisują się w postulat prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego o dostosowaniu transportu publicznego do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi, zakładający stopniową poprawę dostępności i komfortu korzystania z komunikacji miejskiej”.
Nowa infrastruktura przystankowa umożliwia pasażerom, w szczególności osobom starszym oraz o ograniczonej mobilności, bezpieczne i wygodniejsze oczekiwanie na pojazdy, a lokalizacja nowych wiat i przystanków została uzgodniona z radami krakowskich dzielnic. Pod uwagę brano również wnioski kierowane do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Dzięki temu nowe ławki i wiaty stanęły w miejscach, w których są najbardziej potrzebne pasażerom krakowskiej komunikacji miejskiej.
W tym roku koszt dostawy i montażu wiat wyniósł nieco ponad 491 tysięcy złotych. Jak informuje miasto, ta kwota ta nie uwzględnia prac, związanych z poszerzaniem peronów przystankowych, wykonanych przy niektórych nowo wyposażonych przystankach przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Oprócz nowych wiat ZTP montował też nowe ławki, przede wszystkim w miejscach, w których do tej pory przystanek stanowił wyłącznie słupek z rozkładem jazdy: “Tylko w grudniu tego roku w ramach „Paktu dla krakowski osiedli” zamontowano łącznie 50 ławek. W przyszłym roku zamontowanych zostanie kolejnych 150” - wyliczają urzędnicy i dodają, że także w trakcie prowadzonych prac inwestycyjnych, np. na budowie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic, montowane były ławki na czas funkcjonowania przystanku zastępczego. Koszt doposażenia istniejącej infrastruktury w 200 ławek wolnostojących na lata 2025 – 2026 wynosi około 370 tysięcy złotych.
Miasto publikuje też listę wiat i ławek, zamontowanych w tym roku.
Wiaty:
„Bolesława Śmiałego” 01, „Chorzowska” 01, „Dąbrowa” 01, „Fort Winnica” 01, „Fort Winnica” 02, „Godlewskiego” 01, „Kopalina” 02, „Kosocicka” 01, „Libertowska” 02, „Lindego” 01, „Słona Woda” 02, „Tymiankowa” 02, „Wadów Glinik” 02
Ławki:
„Agencja Kraków Wschód” 03, „Aleksandry” 01, „Bielańskie Skały” 01, „Bieżanowska” 01, „Bieżanowska” 10, „Bieżanów Granica Miasta” 02, „Blokowa” 03, „Bociana” 04, „Bronowice SKA” 01, „Bystronia” 01, „Ćwiklińskiej” 01, „Danalówka” 01, „Deszczowa” 02, „Giedroycia ZTPO” 01, „Jasnogórska” 02, „Karpińskiego” 02, „Kliny Zacisze” 02, „Korona” 02, „Krzemieniecka” 02, „Lindego” 03, „Łutnia” 01, „Łużycka” 01, „Łużycka” 02, „Magazynowa” 02, „Makuszyńskiego” 02, „Malczewskiego” 01, „Malczewskiego” 04, „Miśnieńska” 01, „Motyla” 04, „Ojcowska Dworek” 01, „Pękowicka” 01, „Płk. Dąbka” 02, „Rybitwy Dom Kultury” 02, „Resztówka” 02, „Skrajna” 01, „Ślósarczyka” 02, „Sławka” 02, „Sołtysowska Zakłady” 02, „Spadochroniarzy” 02, „Tonie” 03, „Tonie Gliniki” 02, „Wańkowicza” 05, „Węzeł Wielicki” 03, „Wiklinowa” 02, „Witkowice” 01, „Wodociągi” 01, „Zajezdnia Nowa Huta” 04, „Zakarnie” 01, „Zbydniowicka” 01, „Zbydniowicka” 02."














