W MIEŚCIE

Gotowy most wiele miesięcy czekał na otwarcie. Brakowało... toru

opublikowano: 26 KWIETNIA 2020, 14:40autor: Robert Nowak
Gotowy most wiele miesięcy czekał na otwarcie. Brakowało... toru

Jeden z trzech, nowo budowanych mostów na Wiśle stał gotowy ponad 9 miesięcy. Teraz wreszcie pojadą nim pociągi. Opóźnienie spowodowały prace przy nowym torze na stacji Zabłocie.

Reklama

Cała przeprawa będzie miała długość 234 metrów i łączną szerokość 32 metrów. Pociągi pojadą po nich z prędkością 100 km/h. Trzy mosty będą miały dużą rozpiętość, aż 118 metrów, dzięki temu, zostaną zlikwidowane podpory w środku Wisły, co poprawi możliwości żeglugowe.

Pierwszy most był gotowy od ponad 9 miesięcy. Ruch pociągów miał tu ruszyć we wrześniu ubiegłego roku, kolejny termin wyznaczono na marzec 2020, ostatecznie pociągi zaczynają nim jeździć od piątkowego wieczoru.

Galeria: Budowano go szybko, uruchamiano bardzo długo... (id: 659)

"Przyczyną zmiany terminu był dodatkowy zakres prac, który wykonawca musiał przeprowadzić przy przystanku Kraków Zabłocie (część z nich to wymiana gruntu), a które nie były przewidziane w pierwotnym kontrakcie. Żeby je zrealizować trzeba było zmienić zapisy umowy, oraz zaprojektować, uzgodnić i zaplanować roboty dodatkowe" - tłumaczy rzecznik PKP PLK Piotr Hamarnik.

Reklama

Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że przesunięcie terminu wiąże się z nieskoordynowaniem różnych, kolejowych inwestycji: budowy mostów, stacji Zabłocie i łącznicy kolejowej Podgórze - Zabłocie. Zaledwie parę miesięcy po oddaniu do użytku efektownie wyglądającej stacji w Zabłociu rozpoczęła się jej... przebudowa. Chodzi o dobudowanie dwóch torów, z których jeden łączy się właśnie z nowym mostem oraz z wybudowaną nieco później łącznicą.

W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej PLK przebudowują 20 km odcinek torów. Pomiędzy najważniejszymi stacjami, Kraków Główny – Kraków Płaszów, w miejsce dwóch będą cztery tory kolejowe. Dwa z nich dla podróży koleją aglomeracyjną i dwa jako trasa dalekobieżna.

Pasażerowie zyskają nowe i komfortowe przystanki Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Powstają estakady, nowe mosty i wiadukty. Wymieniana jest sieć trakcyjna, montowane rozjazdy kolejowe i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wartość inwestycji to w sumie przeszło 1 mld zł.

Reklama

Z archiwum: Takiego mostu kolejowego jeszcze w Polsce nie budowano..

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności