Ruszył najważniejszy etap budowy nowego mostu kolejowego na Wiśle. Wykonawca rozpoczął montaż głównych elementów konstrukcji. Już w połowie roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują wykorzystać nową przeprawę. Do końca 2020 r., dzięki miliardowej inwestycjiw Krakowie powstaną m.in. trzy mosty i dodatkowe tory na estakadach.
Budowa nowego mostu kolejowego w Krakowie przebiega zgodnie z harmonogramem. Gotowe są już przyczółki i podpory podtrzymujące konstrukcję. Rozpoczyna się zasadnicza faza prac. Wykonawca przygotowuje się do prac na trzech przęsłach, które są najważniejszą częścią nowego obiektu. Montowane będą elementy w kształcie łuków. W sumie łuki mostu będą się składać z 42 części. Wszystkie razem ważą ok. 940 ton.
Montaż najcięższych części konstrukcji będzie się odbywał nocami, by zminimalizować zmiany w komunikacji. Dla bezpieczeństwa niezbędne będzie zamknięcie dla ruchu samochodów ul. Podgórskiej i Zabłocie. Informacje o datach zamknięć będą podane z wyprzedzeniem.
Prace budowlane trwają również na wschodniej przeprawie, bliżej ul. Starowiślnej. W nurcie rzeki są już gotowe tymczasowe podpory. Rozpoczęto oczyszczanie dna Wisły i przygotowanie miejsc do budowy właściwych podpór i przyczółków. Przebudowa starego mostu, po którym obecnie prowadzony jest ruch pociągów, ruszy w drugiej połowie tego roku.
Po zakończeniu prac pociągi pojadą przez Wisłę po trzech nowych przeprawach, na których rozpędzą się do 100 km/h. PLK budują dwa dodatkowe tory kolejowe, przeznaczone dla ruchu pociągów aglomeracyjnych, pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Kraków Główny. Pierwszy z trzech mostów gotowy będzie w połowie tego roku. To na nim, oraz na estakadach w centrum Krakowa, ułożony zostanie pierwszy nowy tor. Gdy pojadą nim pociągi wykonawca rozpocznie prace przy budowie pozostałych trzech torów.
(materiały prasowe)