Oddany do użytku w październiku 2024 r. Hangar nr 5 w Muzeum Lotnictwa zapełnia się lotniczymi eksponatami. To właśnie tam – na imponującej powierzchni ekspozycyjnej ponad 3000 m powstaje nowa wystawa stała „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, którą Muzeum planuje otworzyć pod koniec wakacji.
Reklama
Nowa wystawa będzie opowiadać o historii polskiego lotnictwa od legendarnych pionierów naszej awiacji do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem sportów lotniczych, lotnictwa komunikacyjnego, sanitarnego oraz agrolotnictwa. Nacisk zostanie położony na przedstawienie sukcesów polskich pilotów i konstruktorów, którzy przez lata budowali prestiż polskich skrzydeł.
Ruszyły już pierwsze prace związane z budową ekspozycji a do znajdującego się na terenie historycznego lotniska Rakowicze-Czyżyny Hangaru nr 5, który będzie domem nowej wystawy, zwożone są odrestaurowane szybowce i samoloty.
– Już w 2022 r. z myślą o nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo Cywilne” rozpoczęliśmy proces renowacji wyjątkowych polskich szybowców będących odzwierciedleniem historii rozwoju polskiego lotnictwa cywilnego – tłumaczy Ewa Cuber-Strutyńska, Kierownik Działu Zbiorów.
Mowa między innymi o szybowcach WWS Wrona bis, IS-B Komar 49, IS-A Salamandra, IS-C Żuraw, IS-1 Sęp i SZD-10 bis Czapla, SZD-9 Bocian .
Ponadto na wystawie zobaczymy wiele unikatowych egzemplarzy, w tym prawdziwą perłę: prototyp szybowca PW-5 Smyk przekazany przez Politechnikę Warszawską, który w 1994 r. wygrał konkurs i został uznany przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) za szybowiec klasy światowej do rozgrywania zawodów olimpijskich.
Nie zabraknie także reliktów z samych początków rozwoju lotnictwa na terenie naszego kraju – na wystawie wyeksponowana zostanie zrekonstruowana przez Muzeum lotnia Czesława Tańskiego
z 1895 r. oraz wykonana przez Politechnikę Warszawską replika szybowca SL-1 Akar , na którym Tadeusz Karpiński w 1923 r. wygrał pierwsze zawody szybowcowe w Polsce.