"Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL" w Muzeum Narodowym w Krakowie to trzecia z cyklu wystaw poświęconych historii polskiej nowoczesności w architekturze i designie. Na wystawie możemy oglądać 360 eksponatów z różnych dziedzin życia i sztuki: obrazy, meble, filmy, modę.
Tytułowa reglamentacja odnosi się do różnych ograniczeń – zawężonego wyboru możliwości, inspiracji czy dróg realizacji – tłumaczy dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie prof. Andrzej Szczerski
Ekspozycja składa się z pięciu części. Na początku odnosi się skutków II wojny światowej. W części "Forma i wojna" prezentowane są dzieła m.in. Andrzeja Wróblewskiego, Jonasza Sterna, Zbigniewa Dłubaka, Władysława Strzemińskiego i Oskara Hansena.
Część druga – "Forma i ideologia" – ukazuje reakcje artystów na zmniejszający się z czasem nacisk władzy na akceptację oficjalnej ideologii.
W tej przestrzeni odwiedzający mogą zobaczyć prace m.in Xawerego Dunikowskiego, Magdaleny Abakanowicz, Tadeusza Kantora, Łodzi Kaliskiej, Marii Jaremy czy Stefana Gierowskiego.
W kolejnej części możemy oglądać cały szereg znakomitych projektów z różnych dziedzin sztuki, które cechowały się tym, że miały żywot raczej efemeryczny. Albo nie wchodziły w ogóle w codzienną rzeczywistość polskich obywateli, albo w bardzo znikomym stopniu, a były utrzymane na bardzo wysokim poziomie artystycznym, często na bardzo wysokim poziomie technicznym.
Reklama
Przestrzeń zatytułowana "Modernizm na licencji" została poświęcona rosnącej luce rozwojowej między PRL a krajami Europy Zachodniej. Próbowano ją ograniczać za pomocą importu technologii czy w postaci kupowanych licencji na produkcję maszyn, urządzeń, pojazdów czy tworzyw sztucznych.
Ekspozycję zamyka "Modernizm powszedni", poświęcony tematowi codziennego funkcjonowania w epoce PRL-u, w tym sprawom komunikacji i ubioru. W tej części znalazły się prace m.in. Władysława Hasiora, Edwarda Dwurnika, Józefa Robakowskiego czy Zbigniewa Warpechowskiego.
Ekspozycję w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego przygotował zespół kuratorski pod kierownictwem prof. Andrzeja Szczerskiego i prof. Piotra Juszczkiewicza.