Muzeum Narodowe w Krakowie wychodzi naprzeciw krakowianom, którzy wakacje spędzą w mieście. Przy dawnym hotelu “Cracovia” powstała ArtSfera czyli miejsce dla każdego, kto szuka kulturalnej przystani na świeżym powietrzu. W planach m.in. kino letnie, warsztaty, koncerty, joga, czy po prostu relaks na leżakach w twórczym klimacie.
Reklama
Koncept "bez zadęcia". Czegoś podobnego Muzeum jeszcze nie robiło
– „ArtSfera MNK” to przestrzeń otwarta – zachęcamy ludzi zaangażowanych w sztukę do tworzenia jej razem z naszą instytucją. To projekt zupełnie spontaniczny i pilotażowy – czegoś podobnego Muzeum Narodowe w Krakowie jeszcze nie robiło. To koncept bez zadęcia, lekki i „wakacyjny”. Mamy nadzieję, że taka formuła się przyjmie, liczymy, że ten sezon zainauguruje cykl większej aktywności MNK w plenerach – wyjaśnia w rozmowie z Life in Kraków Dominik Budny z MNK w Krakowie.
Wiele zależy od tego, jak na pomysł zareagują odwiedzający, i czy spodoba się im taka nowa formuła. – Jeśli odpowiedź będzie pozytywna w nadchodzących latach zrobimy więcej i lepiej. Przez cały czas funkcjonowania przestrzeni, będą odbywać się w niej różne plenerowe atrakcje.
Na zainteresowanych czekać będzie m.in. sierpniowe kino letnie, koncerty, zajęcia, warsztaty edukacyjne, joga, a nawet Hyde Park – dodaje Budny. Harmonogram wszystkich wydarzeń tegorocznej edycji znajdziecie tutaj. Warto się z nim zapoznać – jest różnorodny i wykracza poza utarte schematy.
Pandemia tylko przyspieszyła ten projekt
Jak wyjaśnia pracownik MNK w Krakowie, projekt jest odpowiedzią na potrzeby samych mieszkańców. – Zrobiliśmy badania (ankiety zespołu edukacji, na dużej próbie) z których wynika, że ludzie nie chcą więcej aktywności on-line i zamknięcia, tylko działań w przestrzeni. To dla nas ważny głos i ciekawe wyzwanie. MNK szuka nowych formatów i sposobów dotarcia do publiczności. To kierunek strategiczny, sposób myślenia – pandemia tylko go przyspieszyła – zauważa Budny.
Reklama
Nowe życie hotelu Cracovia
Hotel Cracovia ma w przyszłości stać się oryginalnym muzeum na kulturalnej mapie Krakowa. – Adaptacja hotelu „Cracovia” na Muzeum Designu i Architektury MNK to priorytet na nadchodzące lata. „Cracovia” ma już teraz ogromy potencjał – chcemy go w pełni wykorzystać. Naszym celem jest aktywizacja „Cracovii”, wpuszczenie jej do „krwiobiegu” kulturalnego Krakowa, czyli oddanie jej miastu, mieszkańcom i sztuce – wyjaśnia Budny.
Pierwszy etap „ożywiania” Cracovii
ArtSfera to jedynie zalążek zmian, które czekają cały obiekt, a jej znakiem rozpoznawczym jest praca Łukasza Skąpskiego, która podkreśla retro-klimat i dawną historię hotelu. – Zaczynamy od terenów przy hotelu, dlatego otwieramy „ArtSferę MNK”, nową przestrzeń plenerową. „ArtSfera” zaczyna proces „ożywiania” Cracovii i jest też odpowiedzią na ograniczania pandemii (taką, którą mogliśmy dać) – zapowiada Dominik Budny z MNK.
Reklama
ArtSfera będzie ogólnodostępna do 18 października. Mam jednak nadzieję, że zadomowi się w naszym mieście na dłużej, i że w kolejnych sezonach powróci w jeszcze ciekawszych odsłonach.