Spektakl inspirowany filmem „8½” w reżyserii Federico Felliniego, tekstem Jakuba Roszkowskiego pt. „Strach i nędza IV RP” oraz osobistymi doświadczeniami twórców.
Reklama
Czy żyjemy w czasach kulturowego spustoszenia? Osiągnięcia demokratycznego państwa są podważane, wartości, którymi kierowaliśmy się przez całe życie, okazują się nieistotne, nasze intencje są przeinaczane, a autorytety niszczone. Coraz częściej stawiani jesteśmy po przeciwnej stronie barykady. Nagle stajemy się zdrajcami ojczyzny, grupą oszołomów, lewakami, darmozjadami. Inwektyw, które mają osłabić nasz głos i poczucie wartości, jest coraz więcej.
To pejzaż katastroficzny, obliczony na utratę sensu i celów. Ale właśnie dlatego nie wolno nam się poddawać. Jak mówią twórcy:
"Nie interesuje nas kataklizm, ale perspektywa wychodzenia z niego. Jak przeciwstawić się temu systemowemu wygaszaniu wiary w życie sensowne? Czy jest to w ogóle możliwe? Gdzie szukać źródeł niewyczerpywalnej energii ducha, wartości i osobistego męstwa, które bez względu na okoliczności pozwala żyć z podniesioną głową i – mimo wszystko – z poczuciem sensu?
Nadzieja nie wiąże się z naiwnym optymizmem, ale ze świadomością kryzysu, w jakim przyszło nam żyć oraz wewnętrzną siłą i wiarą w przezwyciężenie go. Otwarte serce jest lepsze niż poddanie się przygnębieniu i rozpaczy".
Bartosz Szydłowski zaprasza:
Reklama
Spektakle w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, założyciela i dyrektora artystycznego Teatru Łaźnia Nowa, często okazują się bezbłędnym sejsmografem aktualnych społecznych przemian i napięć. Jednocześnie ich punktem odniesienia jest zawsze jednostka, jej przeżycia, emocje i wewnętrzny świat, w który nieustannie wkradają się energie z zewnątrz, odciskając na nim swoje brutalne piętno.
Tak było w „Konformiście 2029” (2018), który opowiadał między innymi o rodzącym się faszyzmie (na kanwie powieści Alberto Moravii i filmu Bernardo Bertollucciego) w momencie, w którym w Polsce zaczął się odradzać nacjonalizm. Premiera „Wałęsy w Kolonos” (2018) z niezapomnianą rolą Jerzego Stuhra odbyła się niemal równolegle z zamieszaniem wokół teczek Lecha Wałęsy. Z kolei data premiery „Śniegu” (2021) na podstawie powieści Orhana Pamuka niemal zbiegła się z przejęciem władzy przez talibów w Afganistanie.
Reżyseria: Bartosz Szydłowski
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Szydłowska
Muzyka: Dominik Strycharski
Wideo: Dawid Kozłowski
Występują: Marta Zięba, Angelika Kurowska, Michał Czachor, Andrzej Szeremeta