W OPINII

Piotr Hołubowicz: Dlaczego darmowy tramwaj (nie) musi wygrać z samochodem?

opublikowano: 13 GRUDNIA 2018, 13:24autor: Piotr Hołubowicz
Piotr Hołubowicz: Dlaczego darmowy tramwaj (nie) musi wygrać z samochodem?

Niedawno wpadła mi w ręce tabela prezentująca najbardziej zakorkowane miasta Europy. Okazuje się, ze największe zatory samochodowe są w Łodzi. O ironio.

 

Sporo jeżdżę po Polsce. Kiedy jadę przez Warszawę uberem i kierowca narzeka na korki, zawsze śmieję się pod nosem i odpowiadam mu, że w Warszawie nie znają korków. Kraków niestety jest w korki znacznie lepszy. Kraków w korki po prostu umie. 

Kraków umie też, jak i cała Polska z resztą - w smog. 

Nie dziw więc, że tak wiele działań włodarzy uderza w samochody - usuwanie miejsc parkingowych z centrum, powiększająca się strefa płatnego parkowania, zamknięte strefy na osiedlach. Coraz częściej słyszę, że "w Krakowie nie ma sensu mieć samochodu". Jak najbardziej się z tym zgadzam. Duże miasta powinny prowadzić politykę zmniejszania liczby samochodów. Prowadzić ją mądrze. 

Moim zdaniem dziś to biznes zna się na tej polityce lepiej niż miasta. Biznes, który w korkach widzi dla siebie po prostu szansę. Ach, jak bardzo chciałbym, żeby tę szansę zobaczyły duże miasta. Ba, żeby zobaczyły dobro mieszkańca i szansę!

Oto, jak robi to biznes:

Koszt posiadania samochodu i płacenia za paliwo najlepiej jest porównać do... No jasne, taksówki. Te z kolei, dzięki takim firmom, jak Uber, czy Taxify, niesamowicie potaniały. Prosty rachunek - od siebie z mieszkania do biura mam 8 km. Uber wycenia tę trasę na ok. 20 zł. W dwie strony - 40 zł. Przy dwudziestu dniach roboczych daje to 800 zł. Leasing samochodu, najtańszy, to ok. 400 zł. Do zrobienia mamy 320 km w miesiącu, czyli dla ekonomicznego auta jakieś pół baku - ok. 21 litrów paliwa, czyli 100 zł. Uber - 800. Własne auto - 500 zł. Moim zdaniem jest już niebezpiecznie blisko. Kiedy dołożymy do tego odzyskany w taksówce czas, który możemy poświecić na wykonanie kilku telefonów lub dobrą książkę - dla mnie remis. Biznes 1:0 miasta 

Sharing economy to trend, którego nie można zignorować. W połączeniu z elektryfikacją spowodował niesamowity rozwój technologii transportowych w miastach. Dzisiaj wszędzie znaleźć można elektryczne hulajnogi, czy skutery, które nie wymagają stacji dokujących i są do wzięcia w każdej chwili, pozwalając nam... Nie posiadać własnego pojazdu. Kuszące. Hulajnoga na ładny dzień, Uberek na brzydki. Biznes 2:0 miasta 

fot. Marek Lasyk
fot. Marek Lasyk

Traficar. Traficar był pierwszym miejskim samochodem na na minuty, więc, choć nie jest już jedyny - użyję go, jako nazwy tej grupy rozwiązań. Po co mieć swój samochód, kiedy można go wynająć na minuty? Jedziesz ile chcesz, płacisz, ile jedziesz. Nie musisz się nawet martwić o poziom paliwa, ani płatność za strefę - traficarowe rozwiązania biorą to na siebie. No tak, nie ma gwarancji, że traficarek będzie rano czekał pod blokiem, ale... są przecież skutery, rowery, hulajnogi i ubery! Biznes 4:1 miasta. Rower miejski. Technologia, produkt, rozwiązanie, które - nie bez powodu - przeżywa swoje 5 minut. Startupy dostarczające rozwiązania w tym zakresie z roku na rok robią to lepiej - lepiej dla mieszkańców i dla samego biznesu z resztą (a pośrednio również dla samych miast i ich zarządców). Pamiętajmy jednak, że większość tradycyjnych systemów roweru miejskiego wymagała dużych inwestycji ze strony miasta, które miało być bardziej eko, bardziej dla ludzi, a często też bardziej dzięki ludziom (wiele pierwszych instalacji rowerów miejskich powstało z budżetów obywatelskich, a potem... no potem to już trzeba było ;)). Biznes 3:1 miasta (daję punkt dla miast, bo obserwując trend na rynku widać, że w tym punkcie szybko nadrabiają zaległości)

Pomimo tego, że biznes doskonale rozwiązuje problem miejskiej mobilności, są rzeczy, których zrobić nie może. A może może, ale nie tak hop. Bo który biznes stać na zakup środków komunikacji miejskiej, na wybudowanie torów, tras autobusowych, wiat, zatok autobusowych? I jak miałby na tym zarobić? To się nie spina, nakłady są zbyt duże względem zysków, ale komunikacja działać musi, więc inwestują miasta. Skoro nie spina się to w biznesie, to jak spina się w mieście? Też się nad tym zastanawiałem. Więc - nie spina się. 

Raporty i badania pokazują, że żadne duże miasto nie zarabia na komunikacji miejskiej i wszyscy - tak, my, podatnicy - dopłacamy. A skoro się nie spina i trzeba dopłacać, to dlaczego nie uczynić komunikacji publicznej darmową dla wszystkich? Wtedy jej atrakcyjność znacznie by się zwiększyła, spadłyby koszty związane z kontrolingiem, maszynami biletowymi, kasownikami, serwisem itd.
To wszystko prawda. Większość badań pokazuje jednak, że w miastach, w których ceny biletów są dobrze dobrane do możliwości mieszkańców i turystów darmowa komunikacja... niewiele zmienia. Przyrosty liczby pasażerów są w tych miastach niewielkie. 

Czy w takim razie da się zrobić coś, żeby ludzie porzucili swoje samochody dla komunikacji publicznej?
Otóż - tak.

Komunikacja publiczna, sama w sobie, musi być ekologiczna. Inwestycje w nowoczesny tabor, składający się z pojazdów hybrydowych i elektrycznych to pierwszy, bardzo ważny krok dla zmniejszania emisji i zwiększania atrakcyjności komunikacji publicznej. Dzięki dotacjom z Unii polskie miasta przechodzą w tym zakresie ogromną transformację, wymieniając często całe tabory.

Buspasy - prosty zabieg, czyniący komunikację publiczną bardziej skuteczną niż samochody w zakorkowanych miastach. Przykład Krakowa doskonale pokazuje, jak wiele można zyskać, dzięki szybkiej linii tramwajowej z priorytetem przejazdu, czy specjalnym pasie dla autobusów i pojazdów uprzywilejowanych. Z uśmiechem spoglądam na przeklinających w korkach kierowców (w tym i w lusterku na samego siebie), z zazdrością patrzących na wyprzedzający ich autobus.

fot. Marek Lasyk
fot. Marek Lasyk

Nie bez znaczenia jest również jakość infrastruktury towarzyszącej - wiaty, podejścia do wiat, przejścia dla pieszych - one wszystkie powinny zwiększać jakość komunikacji publicznej.  

Wiata, która dostarcza informację w czasie rzeczywistym, jest ogrzewana, ładuje telefony i zapewnia darmowe WiFi, czy grywalizację podczas czekania? Bezpieczna kostka dla niewidomych i szeroki pas przy wiacie, żeby dla każdego znalazło się miejsce? Na dodatek z betonu, który oczyszcza powietrze? Światła drogowe dające pieszym priorytet, aby mogli dotrzeć do pojazdu komunikacji publicznej? 
Automatyczne płatności pobierane bezpośrednio z konta za pomocą miejskiej aplikacji mobilnej, czy karty miejskiej, celem uniknięcia zmartwień biletowych?

To technologie, które już dziś dostarczają rodzime firmy do miast. Są dostępne na rynku, do wzięcia, gotowe do integracji. 

Miasta potrzebują tylko jednego, aczkolwiek bardzo ważnego elementu - decyzyjności. Egzekucji.

Tak, aby zawsze było:
Biznes 1:1 Miasto
Mieszkaniec: 2

Szanowny Użytkowniku,

Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych.
Klikając „Przejdź do serwisu” lub zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, zgadzasz się na poniższe.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:

§1. Postanowienia Ogólne

  1. Administratorem danych jest Inpress Sp. z o.o. Ochrona danych odbywa się zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a ich przechowywanie ma miejsce na zabezpieczonych serwerach.
  2. Dla interpretacji terminów stosuje się słowniczek Regulaminu lub tak jak zostało to opisane w Polityce Prywatności.
    Na potrzeby lepszego odbioru Polityki Prywatności termin „Użytkownik” zastąpiony został określeniem „Ty”,  „Administrator” – „My”. Termin „RODO” oznacza Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
  3. Szanujemy prawo do prywatności i dbamy o bezpieczeństwo danych. W tym celu używany jest m.in. bezpieczny protokół szyfrowania komunikacji (SSL).
  4. Dane osobowe podawane w formularzu na stronie https://lifeinkrakow.pl/dodaj-wydarzenie są traktowane jako poufne i nie są widoczne dla osób nieuprawnionych.

§2. Administrator Danych

  1. Usługodawca jest administratorem danych swoich klientów. Oznacza to, że jeśli posiadasz Konto na naszej stronie, to przetwarzamy Twoje dane jak: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, stanowisko, miejsce pracy, adres IP.
  2. Dane osobowe przetwarzane są:
    1. zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych,
    2. zgodnie z wdrożoną Polityką Prywatności,
    3. w zakresie i celu niezbędnym do nawiązania, ukształtowania treści Umowy, zmiany bądź jej rozwiązania oraz prawidłowej realizacji Usług świadczonych drogą elektroniczną,
    4. w zakresie i celu niezbędnym do wypełnienia uzasadnionych interesów (prawnie usprawiedliwionych celów), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą:
      1. w zakresie i celu zgodnym z wyrażoną przez Ciebie zgodą jeżeli skorzystałeś z formularza na stronie https://lifeinkrakow.pl/dodaj-wydarzenie.
  3. Każda osoba, której dane dotyczą (jeżeli jesteśmy ich administratorem) ma prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
    Kontakt z osobą nadzorującą przetwarzanie danych osobowych w organizacji Usługodawcy jest możliwy drogą elektroniczną pod adresem e-mail: biuro@inpress.net.pl.
  4. Zastrzegamy sobie prawo do przetwarzania Twoich danych po rozwiązaniu Umowy lub cofnięciu zgody tylko w zakresie na potrzeby dochodzenia ewentualnych roszczeń przed sądem lub jeżeli przepisy krajowe albo unijne bądź prawa międzynarodowego obligują nas do retencji danych.
  5. Usługodawca ma prawo udostępniać dane osobowe Użytkownika oraz innych jego danych podmiotom upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa (np. organom ścigania).
  6. Usunięcie danych osobowych może nastąpić na skutek cofnięcia zgody bądź wniesienia prawnie dopuszczalnego sprzeciwu na przetwarzanie danych osobowych.
  7. Usługodawca nie udostępniania danych osobowych innym podmiotom aniżeli upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa.
  8. Wdrożyliśmy pseudonimizację, szyfrowanie danych oraz mamy wprowadzoną kontrolę dostępu dzięki czemu minimalizujemy skutki ewentualnego naruszenia bezpieczeństwa danych.
  9. Dane osobowe przetwarzają osoby wyłącznie upoważnione przez nas albo przetwarzający, z którymi ściśle współpracujemy.

§3. Pliki cookies

  1. Witryna lifeinkrakow.pl używa cookies. Są to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwer www i przechowywane przez oprogramowanie komputera przeglądarki. Kiedy przeglądarka ponownie połączy się ze stroną, witryna rozpoznaje rodzaj urządzenia, z którego łączy się użytkownik. Parametry pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył. Cookies ułatwiają więc korzystanie z wcześniej odwiedzonych witryn.
    Gromadzone informacje dotyczą adresu IP, typu wykorzystywanej przeglądarki, języka, rodzaju systemu operacyjnego, dostawcy usług internetowych, informacji o czasie i dacie, lokalizacji oraz informacji przesyłanych do witryny za pośrednictwem formularza kontaktowego.
  2. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszych witryn, aby usprawniać funkcjonowanie serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację. Monitorowania informacji o użytkownikach dokonujemy korzystając z narzędzia Google Analitics, które rejestruje zachowanie użytkownika na stronie.
    Cookies identyfikuje użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego reklam. Stosujemy pliki cookies, aby zagwarantować najwyższy standard wygody naszego serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  3. Na naszej witrynie wykorzystujemy następujące pliki cookies:
    1. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu;
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu;
    3. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu;
    4. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    5. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  4. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej. Instrukcja zarządzania plikami cookies jest dostępna na stronie
    http://www.allaboutcookies.org/manage-cookies

Dodatkowe dane osobowe, jak adres e-mail, zbierane są jedynie w miejscach, w których użytkownik wypełniając formularz wyraźnie wyraził na to zgodę. Powyższe dane zachowujemy i wykorzystujemy tylko do potrzeb niezbędnych do wykonania danej funkcji.

Pełna informacja