O wstrzymaniu przygotowań do budowy lewoskrętu z alei Słowackiego w ulicę Mazowiecką zdecydował Zarząd Dróg Miasta Krakowa, bo w niedalekiej przyszłości, dzięki budowie Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej natężenie ruchu na Alejach Trzech Wieszczów spadnie. Również plany budowy metra potwierdzają, że aleje przestaną pełnić funkcję głównej osi komunikacyjnej samochodowej Krakowa. “Rozwiązania drogowe zawsze muszą być realizowane z myślą o wieloletnim zastosowaniu” - podkreśla prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski.
Reklama
Urzędnicy nie ukrywają, że na ich decyzję wpłynęła też niechęć części mieszkańców do przebudowy skrzyżowania alei Słowackiego z ulicą Mazowiecką. Krakowianie nie zgadzali się na wycinkę drzew i zawężenie pasa zieleni, rozdzielającego jezdnie Alei Trzech Wieszczów. Miasto zaczęło szukać rozwiązania, które pozwoliłoby na zachowanie drzew, jak i pasa z zielenią.
Po długich dyskusjach i analizach udało się, jednak teraz prace nad przygotowaniami do budowy lewoskrętu zostały wstrzymane. Ważnym powodem, oprócz sprzeciwu mieszkańców, jest też - jak wyjaśnia Zarząd Dróg Miasta Krakowa perspektywa, w której plany, dotyczące budowy Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej oraz metra pokazują, że w perspektywie najbliższych lat Aleje Trzech Wieszczów przestaną pełnić funkcję głównej osi komunikacyjnej samochodowej Krakowa: ”Biorąc pod uwagę te uwarunkowania oraz fakt, że rozwiązania drogowe projektowane są z myślą o wieloletnim funkcjonowaniu, wstrzymano prace nad przygotowaniami do budowy lewoskrętu. Dalsze decyzje zostaną podjęte po zakończeniu przez inne jednostki miejskie działań koncepcyjnych i projektowych, które mogą mieć wpływ na przyszłe wykorzystanie tej inwestycji”.
Do sprawy odniósł się też prezydent miasta, Aleksander Miszalski. Na swoim profilu w mediach społecznościowych napisał, że rozwiązania drogowe zawsze muszą być realizowane z myślą o wieloletnim zastosowaniu. Przypomniał też towarzyszące planowanej inwestycji kontrowersje:
“Ponad rok temu po długiej dyskusji miejskich drogowców i mieszkańców udało się wypracować rozwiązanie, które pozwalało na zachowanie zieleni przy jednoczesnym wybudowaniu lewoskrętu. Część mieszkańców uważała jednak, że lewoskręt jest niepotrzebny i nie poprawi bezpieczeństwa. Nie brakowało również głosów o możliwości utraty części zieleni przy obwodnicy. Z tego powodu prowadziliśmy dalsze analizy. Ostatecznie mając na uwadze plany dotyczące budowy Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej, a także analizując natężenie ruchu, które zmniejszy się w związku z budową metra, postanowiliśmy wstrzymać prace nad budową lewoskrętu. Rozwiązania drogowe zawsze muszą być realizowane z myślą o wieloletnim zastosowaniu. Proponowane wcześniej rozwiązanie w krótkiej perspektywie mogłoby poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu w rejonie skrzyżowania, ale z czasem przestałoby spełniać swoją rolę, a jego utrzymanie mogłoby wymagać przebudowy lub likwidacji. Decyzja o wstrzymaniu dalszych prac pozwoli uniknąć zbędnych kosztów i zachować spójność planowanej w przyszłości przebudowy Alei Trzech Wieszczów”.
ZDMK zapowiada, że dalsze decyzje w tej sprawie zostaną podjęte po zakończeniu wszystkich prac koncepcyjnych i projektowych, związanych z inwestycją.