Kraków Airport rozpoczyna największe w swojej historii postępowanie przetargowe. To początek rozbudowy terminalu pasażerskiego, który obsłuży 19 milionów pasażerów rocznie.
Reklama
Nowy obiekt powstanie pomiędzy obecnym terminalem, a drogą do wieży kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jak zapewniają władze lotniska, wizualnie będzie kontynuacją i spójną częścią bryły obecnego terminalu. Będzie też większy, niż wcześniej planowano:
“Pierwotne założenia rozbudowy terminalu, które zostawili nasi poprzednicy, musiały zostać gruntownie zweryfikowane. Zakładały one, że po ukończeniu wszystkich etapów rozbudowy, przepustowość terminalu osiągnie 12 mln pasażerów rocznie, a przypominam, że wszystko wskazuje na to, że już w tym roku obsłużymy około 13 mln pasażerów” – podkreśla Janusz Kardasiński, Członek Zarządu Kraków Airport.
Największe w historii Kraków Airport postępowanie przetargowe będzie dotyczyć I etapu rozbudowy terminalu. “Dziś do Dziennika Urzędowego UE trafiły informacje o planowanym przetargu na rozbudowę terminalu w części zachodniej. W najbliższy poniedziałek, 22 września, ogłosimy postępowanie na wybór generalnego wykonawcy. Oferty będzie można składać do 13 listopada 2025 roku, co oznacza, że umowa na realizację prac może zostać zawarta jeszcze w tym roku” - informuje Kraków Airport w swoich mediach społecznościowych.
Po zakończeniu inwestycji łączna powierzchnia nowego budynku - I+II etap - wyniesie 120 094 m², a dodatkowa powierzchnia użytkowa będzie liczyć 4 513,72 m². Terminal będzie miał 11 nowych gate’ów, nową halę odbioru bagażu i nową strefę kontroli paszportowej non-Schengen.
„To dla mnie ogromna radość, że zaczynamy tak długo wyczekiwaną przez pasażerów inwestycję. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wypracowana przez nas pozycja lidera dużych lotnisk europejskich, jeżeli chodzi o tempo rozwoju, nakłada na nas obowiązek zadbania także o odpowiedni poziom infrastruktury, by nasi pasażerowie mogli korzystać z usług lotniska w komfortowych warunkach. Naszym celem jest stworzenie nowoczesnego obiektu, dostosowanego do obsługi 19 milionów pasażerów rocznie” – podkreśla Łukasz Strutyński, Prezes Zarządu Kraków Airport.
Kraków Airport zapowiada, że oddanie do użytku nowej części terminalu planowane jest w 2029 roku, a całość rozbudowy i modernizacji zakończy się w roku 2031. Przepustowość krakowskiego lotniska ma się zwiększyć do 19 milionów pasażerów rocznie.