W MIEŚCIE

Odtwarzają schron amunicyjny "Dłubnia", znajdował się na drodze ekspresowej S7

opublikowano: 14 SIERPNIA 2025, 06:22autor: TR WZ
Odtwarzają schron amunicyjny "Dłubnia", znajdował się na drodze ekspresowej S7

Schron amunicyjny „Dłubnia” pierwotnie znajdował się na trasie drogi ekspresowej S7. Został zdemontowany w 2022 roku, a dziś jest odbudowywany przy skarpie węzła Grębałów, nieco ponad kilometr na wschód od pierwotnej lokalizacji. 

Reklama

Obiekt powstał w latach 1914-1915 i został zaprojektowany jako miejsce przechowywania amunicji i materiałów wybuchowych. Magazyn zaopatrywał pobliski Fort pancerny 49a „Dłubnia”, będący częścią zewnętrznego pierścienia Twierdzy Kraków. Schron był wkomponowany w teren, opierał się o południowy stok niewielkiego wzniesienia Łysa Góra. Stanowiło to naturalną osłonę od północy, gdzie w odległości zaledwie 4 km biegła granica austriacko-rosyjska. 

Budynek ma jedną kondygnację. Jego wymiary to 14,4 m (długość), 6,4 m (szerokość) i 4,3 m (wysokość). Ściany zewnętrze zbudowano z cegły (0,9 m grubości) i kamienia (1,2 m). Żelbetowy strop grubości 1,2 m chronił wnętrze i był oparty na belkach stalowych HEB. Pierwotnie budynek miał drzwi i okna, jednak zostały one w późniejszych latach zamurowane. 

Ze względu na wartość historyczną schronu podjęto decyzję o jego przeniesieniu. Po demontażu obiektu w 2022 roku poszczególne jego elementy zostały przygotowane do ponownego złożenia.

Teraz obiekt jest odbudowywany przy powstającym węźle Grębałów. Schron, podobnie jak pierwotnie, znów będzie wkomponowany w teren. Tym razem, zamiast przy stoku wzgórza, będzie usytuowany przy nasypie zjazdu z ul. Kocmyrzowskiej na drogę ekspresową S7. Niemal wszystkie elementy wykorzystane przy odbudowie schronu są oryginalne. Kluczowe wyjątki to strop i fundament, które musiały powstać w całości od nowa. 

Galeria: S7 przeniesienie schronu amunicyjnego Twierdzy Kraków (węzeł Grębałów) (id: 3010)

Trasa S7 Widoma - Kraków 

W grudniu 2024 r. oddano kierowcom do użytkowania 13,3 km trasy od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Na tym odcinku powstanie 29 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. To ogromna liczba, zważywszy, że mówimy o krótkim odcinku. Dla porównania, na 13,3 km S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice są „tylko” 34 takie obiekty. 

Z końcem tego roku GDDKiA chce udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W drugiej połowie 2026 roku planowane jest otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego, drogowego ringu Krakowa. 

 Dofinansowanie UE 

Droga ekspresowa S7 otrzymała 629 130 205,03 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420 700 000,00 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek buduje konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.