Ostatnie dni obfitowały w rekordowe liczby przejazdów we wszystkich trzech zarządzanych przez GDDKiA tunelach - informuje rzecznik małopolskiego oddziału GDDKiA Kacper Michna.
Reklama
W sobotę (9 sierpnia) tunelem pod Luboniem Małym na zakopiance (S7) przejechało prawie 49,5 tysiąca samochodów (49 452). Poprzedni rekord, z 20 lipca (48 040), utrzymał się jedynie 20 dni. Nowy wynik jednak już kolejnego dnia, w niedzielę, został zdeklasowany – tunelem przejechało ponad 53 tysiące samochodów (53 131).
Nowy rekord to o prawie 1/5 większa liczba przejazdów niż rekordowy wynik z 2024 roku (44 497, 22 września).
W 2025 roku na zakopiance po raz 15-ty odnotowano przejazd ponad 40 tysięcy aut jednego dnia. Dla porównania, w zeszłym roku do 10 sierpnia nie zdarzyło się to ani razu, a między 11 sierpnia a końcem 2024 roku jedynie siedmiokrotnie.
Z kolei w tunelu w Dziekanowicach na Północnej Obwodnicy Krakowa (S52) odnotowano w piątek (8 sierpnia) rekordową liczbę samochodów – 41 595. To czwarty piątek z rzędu, kiedy poprawiany jest rekord liczby przejazdów w tym obiekcie. Podobnie w Zielonkach, gdzie w piątek zmierzono rekordową liczbę przejazdów poprawiając wynik sprzed tygodnia. 8 sierpnia po raz pierwszy tym tunelem przejechało ponad 45 tysięcy pojazdów (45 144).
Tunel na S7
Tunel ma 2058 m i jest częścią trasy ekspresowej S7, zwanej na południe od Krakowa zakopianką. Został oddany do użytku 12 listopada 2022 r., biegnie pod masywem Lubonia Małego w Beskidzie Wyspowym. Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, której częścią jest tunel, została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE to 1 299 635 604,11 zł.
Tunele na S52
S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza „standardowymi” już elementami jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru, który obejmuje całą długość tunelu. To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce – w tunelu w Dziekanowicach jest 10 sekcji w każdej nawie, każda z nich ma ok. 50 m długości. W tunelu w Zielonkach jest po 13 takich sekcji w każdej nitce. Jedna sekcja to 20 zraszaczy. Łącznie jest ich 920 i są sobie w stanie poradzić z większością pożarów.
Trasa S52 otrzymała 789 630 009,42 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł.