W MIEŚCIE

Wielka przebudowa torowiska w centrum Krakowa, duże zmiany w ruchu

opublikowano: 1 SIERPNIA 2025, 06:38autor: Daniela Motak
Wielka przebudowa torowiska w centrum Krakowa, duże zmiany w ruchu

W najbliższą sobotę, 2 sierpnia, zacznie się przebudowa torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego. “Modernizacja tego odcinka to część większego planu, mającego usprawnić transport publiczny w centrum miasta” - podkreślają urzędnicy i dodają, że choć mieszkańców i przedsiębiorców czekają zmiany w organizacji ruchu, to wszystko zostało przygotowane tak, by zminimalizować uciążliwości.

Reklama
 
W pierwszej fazie inwestycji, która potrwa około trzech miesięcy, zamknięta będzie część ulicy Piłsudskiego – na odcinku od przystanku „UJ / AST” do skrzyżowania z ulicą Straszewskiego. Z kolei ulica Straszewskiego będzie wyłączona z ruchu kołowego z wyjątkiem komunikacji miejskiej, czyli przejeżdżać nią będą tylko autobusy i tramwaje. 
 
Zasadnicze roboty drogowe rozpoczną się od rozbiórki nawierzchni na ulicy Piłsudskiego. Jak wyjaśnia urząd, to tam znajduje się najwięcej sieci podziemnych. Równolegle, poza placem budowy, będą wykonywane ciężkie prefabrykowane elementy, w których zamontowane zostaną tory tramwajowe. Będzie to miało miejsce w drugim, zaplanowanym na około sześć miesięcy etapie prac. W tym etapie ul. Straszewskiego będzie zamknięta również dla komunikacji zbiorowej.
 
W sobotę, 2 sierpnia, od godziny 11 do 23 konieczne będzie wyłączenie napięcia podczas demontażu sieci trakcyjnej w rejonie skrzyżowania ulic Piłsudskiego i Straszewskiego. W tym czasie nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii komunikacji miejskiej:
 

  • Linie 8, 13, 18, 20, 76 – zostaną skierowane na trasy czasowo zmienione:
  • linie 8/13 – „Borek Fałęcki”/„Nowy Bieżanów P+R” – … – przystanek „Św. Gertrudy”, ul. Westerplatte, ul. Basztowa, ul. Dunajewskiego, przystanek „Teatr Bagatela” – … – „Bronowice Małe”/„Bronowice”
  • linie 18 – „Czerwone Maki P+R” – … – przystanek „Św. Gertrudy”, ul. Westerplatte, ul. Basztowa, przystanek „Stary Kleparz” – … – „Górka Narodowa P+R”
  • linia 20 – „Salwator” – … – przystanek „Filharmonia”, ul. Franciszkańska, ul. Dominikańska, ul. św. Gertrudy, ul. Westerplatte, przystanek „Teatr Słowackiego” – … – „Mały Płaszów”
  • linia 76 – „Mały Płaszów P+R” – … – przystanek „Św. Gertrudy”, ul. Westerplatte, przystanek „Teatr Słowackiego” – … – „Cmentarz Rakowicki”.
    Rozkłady jazdy nie zostaną zmienione.
     
    Urząd zaznacza też, że już na kilka kilka miesięcy przed planowanym startem inwestycji rozpoczęły się spotkania konsultacyjne z miejscowymi przedsiębiorcami, bo w modernizowanym pasie drogowym działalność prowadzi kilkanaście firm.nW lutym i lipcu tego roku w siedzibie Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej odbyły się spotkania, podczas których przedstawiciele wykonawcy oraz ZDMK, jednostki nadzorującej inwestycję, omawiali schemat dotyczący tymczasowej organizacji ruchu, w tym harmonogram robót, możliwości jego dostosowania do potrzeb przedsiębiorców, przebieg ciągów pieszych, zakres wyłączenia ruchu, lokalizację punktów odbioru odpadów i miejsc dla obsługi dostaw dla lokali.

Urzędnicy podkreślają, że modernizacja torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego to pierwsze duże zadanie remontowe, podczas którego wdrożone zostaną rozwiązania wypracowane wspólnie z przedsiębiorcami, w ramach inicjatywy “Pakt dla przedsiębiorców”, mające minimalizować negatywne skutki tymczasowo ograniczonego dostępu do lokali lub firm.

Reklama
 
Na potrzeby dostaw do okolicznych lokali wyznaczono cztery specjalne miejsca postojowe – dwa od strony Straszewskiego i dwa od strony Piłsudskiego. Chodnik wzdłuż remontowanego odcinka ul. Piłsudskiego, po stronie numerów nieparzystych, będzie zawężony do szerokości 2 metrów – tak aby zapewnić komfort poruszania się, w tym także osobom z niepełnosprawnościami.

“Tymczasowo znikną stojaki rowerowe oraz sezonowe ogródki gastronomiczne po tej stronie ulicy. Po drugiej jej stronie chodnik będzie zamknięty, ale oczywiście zachowana zostanie możliwość dojścia do budynków. Po obu stronach placu budowy – przy skrzyżowaniu ulic Straszewskiego i Smoleńsk oraz w ciągu ulicy Piłsudskiego na wysokości przystanku UJ /AST – ustawione zostaną elektroniczne ekrany dotykowe. Dzięki nim każdy mieszkaniec będzie mógł zapoznać się z zakresem i przebiegiem remontu (aktualne mapy organizacji ruchu, inne przydatne informacje) oraz dowiedzieć się, jakie usługi i firmy są dostępne na tym obszarze. Wraz z rozpoczęciem prac uruchomione zostaną również specjalny punkt informacyjny oraz infolinia telefoniczna” - informuje miejska strona internetowa.
 
Projekt pod nazwą „Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie” współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027. Działania FENIX.02.01 Transport miejski. Priorytet FENX.03 Transport miejski.
 
21 lipca została podpisana umowa na dofinansowanie tego projektu. Zadanie, realizowane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, uzyskało wsparcie w wysokości blisko 23 milionów złotych.