Od 16 marca 2027 roku autostrada A4 na odcinku Katowice – Kraków będzie bezpłatna dla samochodów osobowych. Dzień wcześniej, 15 marca, zakończy się umowa koncesyjna spółki Stalexport Autostrada Małopolska na autostradę A4.
Reklama
Umowa ze Stalexportem jest najstarszą umową koncesyjną w Polsce. Została zawarta w marcu 1997 roku pomiędzy Skarbem Państwa – Ministrem Infrastruktury, a prywatnym zarządcą drogi, spółką akcyjną Stalexport Autostrada Małopolska S.A. i będzie trwać do 15 marca 2027 roku. “16 marca 2027 droga wejdzie pod zarządzanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, co sprawi, że kierowcy będą mogli korzystać z niej za darmo” - informuje portal Rynek Infrastruktury. Jak czytamy na jego stronach, wówczas opłata za przejazd pojazdów lekkich – o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – przestanie być pobierana. “Pierwszym dniem, gdy pojedziemy drogą za darmo, będzie zatem 16 marca”.
Umowa koncesyjna dotyczy odcinka Katowice - od węzła Murckowska – Kraków - do węzła Balice - liczącego łącznie 60,9 kilometrów długości. Teraz Stalexport przygotowuje infrastrukturę do oddania jej państwu. “W tym celu m.in. prowadzi kompleksowy remont drogi, którego łączny koszt sięgnie niemal 450 mln zł” - wylicza portal i przypomina, że w marcu 2025 roku prezes Stalexportu, Andrzej Kaczmarek poinformował o rozpoczęciu procedury przekazywania drogi, a spółka przedłożyła między innymi tzw. gwarancje przekazania o wartości ponad 70 mln zł, które są zabezpieczeniem dla Skarbu Państwa na wypadek, gdyby koncesjonariusz nie wywiązał się z zapisów umowy koncesyjnej.
Rynek Infrastruktury pisze również, że w związku z zakończeniem koncesji pojawiają się głosy, przekonujące, że droga powinna pozostać płatna, z uwagi na jej pogarszający się stan, który – w związku ze zniesieniem opłaty – mógłby się jeszcze pogorszyć przez zwiększony ruch.
“Wiemy jednak, że tak się nie stanie, a teraz poznaliśmy kolejne szczegóły” - pisze portal i przypomina, że poseł Dominik Jaśkowiec złożył interpelację do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie dalszego poboru opłat na A4 Kraków – Katowice. Odmowną odpowiedź przekazał sekretarz stanu w resorcie infrastruktury, Stanisław Bukowiec. Jak stwierdził, nie ma podstawy prawnej do dalszego pobierania opłat za przejazd autostradą Kraków - Katowice:
“Po uchyleniu w 2023 r. przepisów dotyczących pobierania opłat za przejazd autostradą od pojazdów lekkich, które znajdowały się w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 321 i 1946), nie ma podstawy prawnej do pobierania opłat drogowych od tej kategorii pojazdów na sieci dróg zarządzanej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Ponadto, nie ma także podstawy prawnej do przedłużenia obowiązującej aktualnie umowy koncesyjnej na budowę i eksploatację odcinków autostrad. Zatem należy wprost wskazać, że nie dojdzie do wyboru nowego koncesjonariusza na ww. odcinku autostrady A4” – wyjaśnia Bukowiec. Od 16 marca 2027 droga wejdzie pod zarządzanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.