W MIEŚCIE

Oto idealne autobusy na wąskie ulice w Krakowie. Polska produkcja

opublikowano: 9 LIPCA 2025, 20:38autor: TR WZ
Oto idealne autobusy na wąskie ulice w Krakowie. Polska produkcja

Do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. To pozwali na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.

Reklama

Pierwszy z ośmiu nowych Autosanów zaprezentowanych 9 lipca wyjechał na linię nr 175, która kursuje z pętli „Borek Fałęcki” do przystanku „Topografów”. Jednocześnie z tej linii został wycofany stary pojazd tej marki z silnikiem Euro 5, który zjechał do zajezdni.

Od tego dnia zostanie on dołączony do kolekcji zabytkowych pojazdów. To oznacza, że w Krakowie autobusem z silnikiem Euro 5 będzie się można przejechać już tylko na Krakowskiej Linii Muzealnej lub podczas parady historycznych autobusów.

Nowe autobusy Sancity 9LE mają długość 9 m. Wyposażone zostały w silniki spełniające poziom emisji spalin Euro 6, automatyczne skrzynie biegów oraz szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo, jak np. elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, system monitorowania ciśnienia i temperatury ogumienia. W komorze silnika zamontowany został automatyczny system gaśniczy. Pasażerowie z pewnością docenią autobusy za bogate wyposażenie zapewniające komfort podróżowania, takie jak ergonomiczne fotele, wydajna klimatyzacja, porty USB, system informacji pasażerskiej, oświetlenie LED czy system przyklęku. Wszystkie pojazdy przystosowane są oczywiście dla osób z ograniczoną mobilnością.

Galeria: Tak wygląda najnowszy nabytek krakowskiego MPK (id: 2997)

Nowe autobusy marki Autosan są doskonale znane mieszkańcom Krakowa, ponieważ pierwsze egzemplarze trafiły do stolicy Małopolski już w 2016 roku.

– Flota naszych autobusów składa się z autobusów o różnych parametrach. Potrzebujemy zarówno tych najbardziej pojemnych, przegubowych pojazdów, jak i tych mniejszych, właśnie takich jakie dostarczyła nam firma Autosan. Są one niezastąpione na liniach, których trasy prowadzą przez wąskie krakowskie ulice. Jednoczenie cieszę się, że po siedmiu latach od wycofania z ruchu autobusów z silnikami Euro 4 Kraków żegna się z silnikami Euro 5. Tym samym krakowian będą wozić wyłącznie autobusy spełniające najwyższe europejskie normy – EEV i Euro 6, autobusy hybrydowe oraz zeroemisyjne – zasilane energią elektryczną i wodorem – mówił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.