Miasto przypomina, że tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym jest zamknięty. Trwa wymiana elementów systemu przeciwpożarowego, kluczowego dla bezpieczeństwa pasażerów. Prace potrwają do 28 lipca.
Reklama
Prace, prowadzone w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju oznaczają utrudnienia i niedogodności dla pasażerów, bo ruch musi być całkowicie wstrzymany, są jednak konieczne, aby tunel był bezpieczny. Bez ich przeprowadzenia w przyszłości tunel należałoby całkowicie wyłączyć z użytkowania.
“Bezpieczeństwo to priorytet w funkcjonowaniu transportu zbiorowego i tuneli tramwajowych w Krakowie” - podkreślają odpowiedzialni za premont urzędnicy i przypominają, że tunel tramwajowy, łączący rondo Mogilskie z Politechniką Krakowską działa od 2008 roku, a instalacja przeciwpożarowa, w jaką został wyposażony, również pochodzi z tamtego czasu.
“Do dziś jest w pełni funkcjonalna i w stu procentach sprawna. Kłopot polega na tym, że producent zaprzestał wytwarzania tego konkretnie modelu, a w magazynach kończą się części zamienne. Dlatego podjęto decyzję o wymianie elementów systemu na model obecnie produkowany. Dzięki temu, w każdym momencie Kraków będzie miał dostęp do produkowanych części oraz gotowych modułów systemu i to przez kolejnych kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat. Niestety, elementów systemu przeciwpożarowego nie da się wymieniać w czasie, gdy tunelem jeżdżą tramwaje.
Demontaż choćby najmniejszego elementu powoduje, że cały system przestaje być skuteczny, a miasto nie może ryzykować. Gdyby ZDMK nie zdecydowało się na wymianę elementów systemu przeciwpożarowego w tym momencie, to w niedalekiej przyszłości mogłoby się okazać, że tunel musiałby zostać zamknięty z powodu braku części zamiennych systemu przeciwpożarowego. Jednostka przygotowywała się do operacji wymiany przez ostatnie trzy lata, po to żeby zrobić to w możliwie krótkim czasie i optymalnym okresie”.
Tunel KST pod Dworcem Głównym został zamknięty na jeden wakacyjny miesiąc, od 28 czerwca do 28 lipca. Miasto wykorzystało fakt, że zamknięte dla tramwajów jest też skrzyżowanie ulic Mogilskiej, Jana Pawła II i Meissnera. Przebudowa skrzyżowania, związana z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic, potrwa całe wakacje.
“Dzięki temu pasażerowie komunikacji miejskiej, w szczególności tramwajów, nie będą dwukrotnie narażeni na zmiany tras przejazdów linia tramwajowych jadących ulicą Mogilską i tunelem pod Dworcem Głównym. Przy okazji w tunelu KST pod Dworcem Głównym zostaną wyszlifowane szyny i przeprowadzone prace serwisowe” - tłumaczą przedstawiciele miasta.
W zamian za tramwaje, które nie mogą jeździć przez tunel KST, miasto wprowadziło autobus zastępczy, kursujący pomiędzy rondami Mogilskim i Czyżyńskim. W dni robocze jeździ też dodatkowy tramwaj zastępczy z przystanku „Elektromontaż” do pętli „TAURON Arena Kraków Wieczysta”. Wszystkie tramwaje z rejonu Nowej Huty jeżdżą przez al. Pokoju - linie nr 1, 4, 9, 22, 52, 74, a tramwaje, kursujące z Dębnik i Borku Fałęckiego – z wyjątkiem linii nr 50 – jadą przez ul. Kalwaryjską - linie nr 8, 18, 22, 52.
Szczegóły funkcjonowania komunikacji miejskiej na czas zamknięcia tunelu można sprawdzić na stronach internetowych i w mediach społecznościowych Zarządu Transportu Publicznego.