W MIEŚCIE

Konieczne prace serwisowe w tunelu na Północnej Obwodnicy Krakowa

opublikowano: 11 CZERWCA 2025, 09:08autor: TR WZ
Konieczne prace serwisowe w tunelu na Północnej Obwodnicy Krakowa

Przez najbliższe dwie noce (11/12 i 12/13 VI)  GDDKiA będzie prowadzić prace serwisowe w tunelu w Zielonkach na Północnej Obwodnicy Krakowa. "Z tego powodu zamkniemy przejazd tunelem od 21:00 do 5:00 w nocy ze środy na czwartek i z czwartku na piątek" - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Reklama

Serwis obejmie wentylację, monitoring, pomiar jakości powietrza, systemy sterowania urządzeniami w tunelu, nagłośnienie, oświetlenie, punkty alarmowe i przeciwpożarowe. Zostanie też przeprowadzone próbne uruchomienie zraszaczy. 

Kierowcy jadący w kierunku Warszawy pojadą objazdem od węzła Zielonki Trasą Wolbromską do ul. Opolskiej, następnie Al. 29 Listopada i dalej do węzła Węgrzce, gdzie wjadą z powrotem na S52 (analogiczna trasa w drugą stronę obowiązuje dla pojazdów jadących w kierunku autostrady A4).

"W przyszłym tygodniu planujemy zamknięcie i prace serwisowe w tunelu w Dziekanowicach" - informuje Michna.

S52 Północna Obwodnica Krakowa

Północna Obwodnica Krakowa to krańcowy, wschodni odcinek drogi ekspresowej S52, która prowadzi z Cieszyna i do Krakowa. Biegnie wzdłuż północnych granic stolicy Małopolski, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku. 

S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza „standardowymi” już elementami jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru, który obejmuje całą długość tunelu. To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce – w tunelu w Dziekanowicach jest 10 sekcji w każdej nawie, każda z nich ma ok. 50 m długości. W tunelu w Zielonkach jest po 13 takich sekcji w każdej nitce. Jedna sekcja to 20 zraszaczy. Łącznie jest ich 920 i są sobie w stanie poradzić z większością pożarów. 

Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.  

Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Zbudowaliśmy mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Do budowy wykorzystaliśmy aż 291 tysięcy ton mas bitumicznych, a poza tym 325 tysięcy m3 betonu. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności prawie 23 milionów litrów. Największy zbiornik ma pojemność 3,7 miliona litrów. Budowa była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym, prawie ¼ długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i na estakadach. Aby właściwie przygotować drogę, niezbędne były wzmocnienia gruntu. W niektórych miejscach wbijaliśmy specjalne pale na głębokość nawet 30 m. 

Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.