W MIEŚCIE

Remont mostu Grunwaldzkiego: Kraków stanął w korkach, najgorzej na trasach objazdowych

opublikowano: 12 MAJA 2025, 08:33autor: TR WZ
Remont mostu Grunwaldzkiego: Kraków stanął w korkach, najgorzej na trasach objazdowych

Rozpoczęły się prace na moście Grunwaldzkim. Remont przeprawy potrwa 10 miesięcy, w tym przez 7 miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po niej samochody, a przez 5,5 miesiąca tramwaje. Przez cały okres trwania remontu ruch pieszy i rowerowy na moście będzie utrzymany – w pierwszym etapie od strony Wawelu, a w drugim od strony Skałki. W poniedziałek rano cały Kraków stanął w korkach, choć na Konopnickiej nie jest tak tragicznie jak się spodziewano. Najtrudniejsza sytuacja na trasach objazdowych.

Reklama

Zmiany w komunikacji miejskiej:

W związku z zamknięciem mostu, na ul. Monte Cassino, w rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków, został wybudowany tymczasowy przystanek, który umożliwi kursowanie tramwajów w obu kierunkach. Uruchomienie przystanku nastąpiło w poniedziałek, 12 maja. Wynika to z konieczności wybudowania tymczasowych zwrotnic do obsługi tramwaju dwukierunkowego. Linia tramwajowa prowadzi od ul. Kapelanka, przez ul. Monte Cassino do Centrum Kongresowego ICE Kraków.

Z ul. Dietla tramwaje zostały przekierowane na ul. Krakowską. Dodatkowo na ul. Dietla, przed mostem, została wprowadzona możliwość zawracania dla pojazdów, które nie mogą kontynuować jazdy w kierunku Kazimierza z powodu zamknięcia mostu.

Zamknięcie mostu oznacza, że ruch tramwajowy i autobusowy musi być skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy.

W ramach prowadzonych prac została wprowadzona komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa kursuje z „Czerwonych Maków P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”, natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na Powiślu – „Nowy Świat”. Podczas prowadzonych prac, aby zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowa”, powstała linia nr 784 jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu nr 184.

Objazdy:

Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego prowadzi trzecią obwodnicą miasta, czyli aleją Powstańców Śląskich i ulicą Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna była modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na ul. Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej została wyłączona.

Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada są kierowane na ul. Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.