W MIEŚCIE

Na przystanku kolejowym w Krakowie testują nową nawierzchnię, ma ograniczyć hałas

opublikowano: 16 LUTEGO 2025, 00:09autor: Daniela Motak
Na przystanku kolejowym w Krakowie testują nową nawierzchnię, ma ograniczyć hałas

Na przystanku kolejowym Kraków Przylasek PKP zbudowały nową nawierzchnię, która ma ograniczyć drgania i hałas, powodowane przez przejeżdżające pociągi. Jeżeli testy przyniosą pozytywne rezultaty, Polskie Linie Kolejowe zastosują nawierzchnię w tunelach. 


 

Testy nowej kolejowej nawierzchni bezpodsypkowej potrwają do końca września. Innowacyjny system pochodzi z Austrii i jest, jak wyliczają PKL, z powodzeniem stosowany m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, Katarze oraz Australii. Producent podkreśla, że w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami, nowa nawierzchnia wyróżnia się wysoką trwałością, stabilnością oraz skutecznym ograniczaniem wibracji i hałasu. Pierwszy w Polsce 200 - metrowy odcinek tej nawierzchni został ułożony w ubiegłym roku na linii kolejowej nr 95, Podłęże – Kraków Mydlniki w pobliżu przystanku Kraków Przylasek, na - jak piszą kolejarze,  “poligonie badawczym”.
 
Pomyślne wyniki badań pozwolą na wdrożenie testowanej w Przylasku technologii w sieci kolejowej zarządzanej przez PLK, szczególnie w miejscach o wysokich wymaganiach technicznych, takich jak tunele. Nowa nawierzchnia ma na celu redukcję drgań i hałasu, generowanych przez przejeżdżające pociągi.
 
Eksperci PKP PLK S.A. i Instytutu Kolejnictwa analizują teraz zachowanie nowej nawierzchni pod wpływem intensywnego ruchu, w tym ciężkich składów towarowych. Końcowe pomiary planowane są na wrzesień. W przypadku pozytywnych wyników testów, nawierzchnia może uzyskać certyfikację do powszechnego stosowania w Polsce, zwłaszcza w miejscach wymagających ograniczenia wpływu torów na otoczenie. Może również stanowić alternatywę dla klasycznych konstrukcji nawierzchni w przypadku Kolei Dużych Prędkości.

Reklama