Od rozpoczęcia budowy kładki dla pieszych i rowerzystów, łączącej Kazimierz z Ludwinowem mija właśnie 12 miesięcy. Miasto podsumowuje rok prac nad inwestycją, która jednych zachwyca, a innych oburza.
Reklama
Kładka przez Wisłę dla pieszych będzie miała ok. 130 m długości i prawie 14 m szerokości. Połączy bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach, czyli przyczółkach oraz środkowego pomostu widokowego.
Wykonawca ma teraz w planie zamontowanie na betonowych korpusach tzw. segmentów startowych, łączących podpory i pomosty kładki. W kolejnych miesiącach zamontowane zostanie do nich stalowa konstrukcja kładki.
“Krok po kroku instalowane będą poszczególne segmenty pomostów aż do wykonania ciągłego ustroju nośnego łączącego oba brzegi Wisły. Po zakończeniu montażu konstrukcji stalowej rozpoczną się prace wykończeniowe w zakresie dojazdów, nawierzchni, balustrad i zagospodarowania terenu. Cała inwestycja ma się zakończyć w połowie 2026 roku” - informuje miejska strona internetowa.
Urzędnicy podsumowali też przebieg budowy kładki. Pierwsze prace przy jej budowie kładki pomiędzy rozpoczęły się na początku stycznia 2024 r. Najpierw wykonawca – firma Primost Południe sp. z o.o. – zajął się przebudową sieci instalacji podziemnych, sanitarnej i elektrycznej. Przebudowany został też gazociąg, sieć elektryczna średniego i niskiego napięcia oraz sieć oświetleniowa.
Następnie, wiosną ub.r. rozpoczęły się pierwsze prace nad budową mostu. Wykonano przegrody przeciwfiltracyjne i zrealizowano zabezpieczenie wykopów z grodzic stalowych. Pozwoliło to na rozpoczęcie latem robót przy wwiercaniu pali wielkich średnic: najpierw po stronie Kazimierza, a następnie Ludwinowa. “Co ważne, aby zminimalizować ingerencję w bulwary oraz ograniczyć uciążliwość dla okolicznych mieszkańców, szczególnie po stronie Kazimierza, dostawa ciężkiego sprzętu odbywała się drogą wodną z pominięciem układu ścieżek i chodników” - przypomina miasto.
Reklama
Równolegle projektanci pracowali nad korektami do projektu kładki w celu zmniejszenia ingerencji konstrukcji w krajobraz. Zaproponowane rozwiązania – dzięki którym stało się możliwe obniżenie pomostów oraz najazdu po stronie Kazimierza o około 2 m – zyskały pozytywną opinię Wojewódzkiego Małopolskiego Konserwatora Zabytków. Korekta projektu – jako zmiana nieistotna – pozwoli na zachowanie charakterystycznej formy kładki przy jednoczesnym zmniejszeniu ingerencji konstrukcji kładki w krajobraz i jeszcze większą ochronę drzew rosnących po stronie Kazimierza.
Po zrealizowaniu pali wielkich średnic po obu stronach rzeki, rozpoczęła się budowa podpór kładki. Na wykonanych latem i jesienią fundamentach przeprawy, montowane było zbrojenie wraz z deskowaniem, zalewane następnie betonem architektonicznym. Taka operacja realizowana była krok po kroku aż do wykonania wszystkich segmentów podpór, które zakończono w grudniu 2024 r.
Inwestycja o wartości ok. 114 mln zł realizowana jest przy wsparciu finansowym w wysokości 65 mln zł to dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programuu Inwestycji Strategicznych.