Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne testuje nowy model autobusu wodorowego. Mercedes e-Citaro Fuel - Cell. Pasażerowie będą mogli podróżować nim na kilku liniach, do 8 stycznia. “Takim autobusem nie podróżował jeszcze nikt w Polsce” - zachwala pojazd MPK.
Reklama:
Jak informuje producent, zeroemisyjny autobus wodorowy Mercedesa czwartej generacji jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych, dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru.
“To wszystko sprawia, że zasięg tego autobusu robi wrażenie – na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 km. To spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni” - podkreśla MPK. Pojazd pojawi się min. na trasach linii 143, 128, 148 i 300.
Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach: jazdy tylko z wykorzystaniem wodoru, bez zasilania z energii elektrycznej; maksymalnego zasięgu, w którym każdy rodzaj zasilania, zarówno wodór jak i energia elektryczna są wykorzystywane w maksymalnym stopniu i tryb inteligentny, uwzględniający specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawiający zasilanie, aby był najbardziej ekonomiczny, dzięki wykorzystaniu w pierwszej kolejności tańszej energii elektrycznej.
Pojazd ma długość 12 m i może nim podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Wyposażenie autobusu ma zapewnić komfort przejazdu - autobus ma niską podłogę, platformę dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzację. Inteligentne systemy mają także na celu wsparcie kierowcy, szczególnie w zakresie bezpiecznego prowadzenia.
Reklama
Autobus jest m.in. wyposażony w pakiet GRS-B. Pięć radarów wspieranych przez kamerę sprawia, że system rozpoznaje możliwość kolizji autobusu z samochodami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście. “To mieszkańcy Krakowa jako pierwsi w Polsce będą mogli wsiąść do tego całkowicie nowego modelu” - informuje MPK i dodaje, że pasażerowie na pewno zwrócą uwagę na wygląd autobusu. “Na fotelach jest elegancki skaj, a na ścianach motywy związane z wodorem”.
To już kolejne testy autobusu zasilanego wodorem, prowadzone przez MPK w Krakowie, ale po raz pierwszy są to testy pojazdu marki Mercedes na regularnej linii. Autobus będzie stacjonował w zajezdni Płaszów i tam też będzie tankowany. MPK w Krakowie ogłosiło 3 grudnia przetarg na dostawę kolejnych zeroemisyjnych autobusów.
Krakowski przewoźnik zamawia w sumie 42 takie pojazdy, z czego 10 to autobusy zasilane wodorem, a 32 to autobusy elektryczne. Tym samym, po ponad 2 latach testów, autobusy wodorowe dołączą do floty MPK na stałe.