W MIEŚCIE

Tylko krakowianie jeżdżą takim autobusem. Cały dzień bez tankowania i ładowania

opublikowano: 14 GRUDNIA 2024, 07:51autor: Daniela Motak
Tylko krakowianie jeżdżą takim autobusem. Cały dzień bez tankowania i ładowania

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne testuje nowy model autobusu wodorowego. Mercedes e-Citaro Fuel - Cell. Pasażerowie będą mogli podróżować nim na kilku liniach, do 8 stycznia. “Takim autobusem nie podróżował jeszcze nikt w Polsce” - zachwala pojazd MPK.

Reklama:


Jak informuje producent, zeroemisyjny autobus wodorowy Mercedesa czwartej generacji  jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych, dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. 

“To wszystko sprawia, że zasięg tego autobusu robi wrażenie – na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 km. To spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni” - podkreśla MPK. Pojazd pojawi się min. na trasach linii 143, 128, 148 i 300.
 
Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach: jazdy tylko z wykorzystaniem wodoru, bez zasilania z energii elektrycznej; maksymalnego zasięgu, w którym każdy rodzaj zasilania, zarówno wodór jak i energia elektryczna są wykorzystywane w maksymalnym stopniu i tryb inteligentny, uwzględniający specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawiający zasilanie, aby był najbardziej ekonomiczny, dzięki wykorzystaniu w pierwszej kolejności tańszej energii elektrycznej.
 
Pojazd ma długość 12 m i może nim podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Wyposażenie autobusu ma zapewnić komfort przejazdu - autobus ma niską podłogę, platformę dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzację. Inteligentne systemy mają także na celu wsparcie kierowcy, szczególnie w zakresie bezpiecznego prowadzenia.

Reklama

Autobus jest m.in. wyposażony w pakiet GRS-B. Pięć radarów wspieranych przez kamerę sprawia, że system rozpoznaje możliwość kolizji autobusu z samochodami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście. “To mieszkańcy Krakowa jako pierwsi w Polsce będą mogli wsiąść do tego całkowicie nowego modelu” - informuje MPK i dodaje, że pasażerowie na pewno zwrócą uwagę na wygląd autobusu. “Na fotelach jest elegancki skaj, a na ścianach motywy związane z wodorem”.


 
To już kolejne testy autobusu zasilanego wodorem, prowadzone przez MPK w Krakowie, ale po raz pierwszy są to testy pojazdu marki Mercedes na regularnej linii. Autobus będzie stacjonował w zajezdni Płaszów i tam też będzie tankowany. MPK w Krakowie ogłosiło 3 grudnia przetarg na dostawę kolejnych zeroemisyjnych autobusów.

Krakowski przewoźnik zamawia w sumie 42 takie pojazdy, z czego 10 to autobusy zasilane wodorem, a 32 to autobusy elektryczne. Tym samym, po ponad 2 latach testów, autobusy wodorowe dołączą do floty MPK na stałe. 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności