Kierowcy zadowoleni. W poniedziałek został otwarty ponad 5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami. Połączył on już funkcjonujące odcinki (Moczydło - Miechów i Szczepanowice - Widoma), dzięki czemu na północ od Krakowa, dokładnie od Widomej, kierowcy mają do dyspozycji blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej do Warszawy.
Reklama:
Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice łączy się z północną obwodnicą Miechowa i pozwala ominąć miasto od wschodu. Na trasie powstało pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne i przejścia dla zwierząt.
Trasa łączy dwa istniejące już odcinki, północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (18,7 km, oddany we wrześniu 2023 r.) i południowy w kierunku węzła Widoma (13,1 km, udostępniony w październiku 2021 r.).
Droga ekspresowa S7 została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. „Stara siódemka” to równocześnie dawny trakt krakowski, wytyczony w 1819 r. przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów, a więc poprzedników Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Reklama
Kalendarium budowy
- 15 stycznia 2015 r. – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję środowiskową dla odcinka Moczydło - Miechów - Szczepanowice
- 13 lipca 2015 r. – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała w II instancji decyzję środowiskową dla odcinka Moczydło - Miechów - Szczepanowice
- 17 października 2016 r. – uchylenie decyzji środowiskowej wydanej przez GDOŚ przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
- 12 maja 2017 r. - decyzja GDOŚ wyłączająca z decyzji środowiskowej oprotestowany odcinek Miechów - Szczepanowice
- 29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowi skowym z elementami Koncepcji programowej dla odcinka Miechów - Szczepanowice
- 10 sierpnia 2017 r. – decyzja reformatoryjna GDOŚ dla odcinka Moczydło – Kraków, w tym odcinka Moczydło – Miechów
- 12 listopada 2019 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka Miechów - Szczepanowice
- 8 lutego 2021 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę S7 Miechów - Szczepanowice
- 26 kwietnia 2022 r. – oddalenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skarg na decyzję środowiskową dla odcinka Miechów – Szczepanowice
- 15 września 2022 r. – wydanie przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Miechów – Szczepanowice
- 3 października 2022 r. – rozpoczęcie budowy
- 26 sierpnia 2024 r. – otwarcie odcinka
Coraz dłuższa S7
Droga ekspresowa S7 będzie docelowo mierzyć ok. 750 km i będzie jedną z najdłuższych (po S8) tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu. Trasa ma istotne znaczenie dla komunikacji tych trzech państw Europy Środkowej.
W budowie pozostają jeszcze odcinki w okolicy Warszawy (Płońsk - Kiełpin) i Krakowa (Widoma - Nowa Huta).
Docelowo trasa połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju, Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Zapewni szybki przejazd do popularnych miejsc turystycznych – nadbałtyckich plaż, północnych pojezierzy i karpackich pasm. Dzięki S7 przejazd z Krakowa do Gdańska zajmie niespełna 6 godzin.