W MIEŚCIE

Sukces młodych konstruktorów z Krakowa: kajak z betonu bezkonkurencyjny!

opublikowano: 3 CZERWCA 2024, 19:29autor: Daniela Motak
Sukces młodych konstruktorów z Krakowa: kajak z betonu bezkonkurencyjny!

Studenci Politechniki Krakowskiej znów udowodnili, że beton to niezwykły materiał, przydatny nie tylko na budowach, że może być ekologiczny i przyjazny dla klimatu. W zaprojektowanym i zbudowanym na uczelni betonowym kajaku drugi rok z rzędu, jako jedyna ekipa z Polski, wystartowali w dorocznych międzynarodowych wyścigach tych konstrukcji.  I to z jakim efektem! Zdobyli dwa złote medale w konkurencjach osad mieszanych, a także miejsca na podium w "dwójkach" kobiet i mężczyzn - informuje strona internetowa uczelni.

Reklama
Tegoroczna rywalizacja betonowych kajaków, BetonKanoRace, odbyła się w holenderskim mieście Delft i została zorganizowana przez tamtejszy Uniwersytet Techniczny. Celem jest zaprojektowanie i zbudowanie betonowej łodzi, która będzie najszybsza, najbardziej innowacyjna i ekologiczna oraz wygranie w niej wyścigu. Zawody są organizowane przez i dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii lądowej z całej Europy.
 
Politechnika Krakowska skutecznie eksperymentuje z budowaniem z łodzi z betonu od lat. Do budowy kajaków studenci używają betonu tekstylnego, który od tradycyjnego różni się min. tym, że zawiera mniej cementu, a wykorzystuje więcej materiałów z odzysku, takich jak żużel wielkopiecowy i popiół lotny.

 - Dodatkowo wykorzystaliśmy szkło wodne. To zapewniło odpowiednią wytrzymałość konstrukcji i poprawiło szczelność materiału. Dzięki temu możemy śmiało powiedzieć, że nasza mieszanka jest bardziej ekologiczna niż tradycyjny beton – tłumaczy we wpisie na stronie Forum Akademickie Marcin Różycki, lider studenckiego zespołu, który już kilka lat temu stworzył nowatorskie rozwiązanie. Beton tekstylny wykorzystuje też włókna szklane zamiast stalowego zbrojenia. Włókna nie są wrażliwe na korozję, dlatego umożliwiają stosowanie cementów o niskiej zawartości klinkieru. Prowadzi to do zmniejszenia śladu takiego spoiwa, a więc obniżenia wytwarzanego podczas produkcji cementu dwutlenku węgla. Tak powstał PKanoe 2.0, którego studenci, również z sukcesami, używali rok temu na zawodach w Niemczech.

Z kolei Dracanoe, zbudowany w tym roku, powstał dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii tworzyw cementowych o wysokiej wytrzymałości – betonu z proszków reaktywnych (ang. Reactive Powder Concrete) i cienkościennemu charakterowi kompozytu (matryca RPC i tkanina szklana). Waży zaledwie 45 kg, a grubość ścian kadłuba ma zaledwie 2 mm., podczas gdy kajak, używany przez nich wcześniej, ważył 100 kg. 

Reklama
 
Kajak zbudowali i w wyścigach walczyli studenci z interdyscyplinarnego Koła Naukowego FOOTPRINT. Kształt łodzi zaprojektowano pod kierunkiem najwyższej klasy fachowca – Krzysztofa Polaczyka, szkutnika ze Szczawnicy, znanego w Polsce producenta kajaków do slalomu kajakowego.

We współpracy z nim młodzi inżynierowie dobrali odpowiednią formę, w której ułożyli mieszankę betonową. Pod okiem jego syna Grzegorza, polskiego olimpijczyka w slalomie kajakowym z Aten, wielokrotnego medalisty świata, Europy i Polski,  odbyli szkolenie kajakowe. Gotowe kajaki przeszły wodowanie oraz test szczelności na krakowskim zalewie Bagry. Konstruktorzy z SKN Footprint przygotowywali się do zawodów przez rok.

W tegorocznym starcie wykorzystali ubiegłoroczne doświadczenia z udziału w zawodach w Niemczech oraz bezcenne wsparcie naukowych mentorów z Politechniki Krakowskiej: dr hab. inż.Izabeli Hager, prof. PK, dr inż. Katarzyny Mróz, dr inż. Mateusza Sitarza, dr hab. inż. Tomasza Tracza, prof. PK i dr hab. inż. Tomasza Zdeba, prof. PK, naukowców z Wydziału Inżynierii Lądowej.

Przy ich pomocy stworzyli wysokowartościowy kompozyt betonowy z proszków reaktywnych RPC, z którego zbudowali ultralekkie łodzie, o wysokiej szczelności i cieniutkich ścianach. Odnieśli w nich  sukcesy w BetonKanoRace 2023.
 
 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności