Kilka dekad temu woziła pasażerów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, a teraz jest perełką w kolekcji zabytkowego taboru krakowskiego przewoźnika. Wyjątkowa taksówka marki Warszawa M20, bo o niej mowa, ma blisko 70 lat. Pracownicy MPK, specjalizujący się w odnawianiu historycznych pojazdów, przywrócili jej dawny blask i dzisiaj została zaprezentowana publicznie.
Reklama:
Taksówka dołącza do floty naszych historycznych pojazdów. Mieszkańcy będą mogli ją oglądać podczas dni otwartych organizowanych przez MPK, w tym podczas najbliższego Dnia Dziecka oraz podczas parad historycznych pojazdów, które MPK organizuje co najmniej raz w roku – mówi portalowi Life in Kraków Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.
Wyjątkowy pojazd był wykorzystywany przez krakowskiego przewoźnika od 1956 roku. Władze Krakowa zdecydowały wówczas, że taksówki staną się częścią taboru MPK i będą uzupełniać przewozy realizowane tramwajami i autobusami.
Pierwsze taksówki, jakie trafiły do Krakowa w lutym i marcu 1956 roku, były to właśnie samochody marki Warszawa M20. MPK zyskało wtedy 25 takich pojazdów, ale nie od razu wyjechały one, żeby wozić pasażerów.
Na przeszkodzie w szybkim uruchomieniu taksówek stanęły czynniki niezależne od przedsiębiorstwa: nie było odpowiedniej liczby kierowców, brakowało też niezbędnych w taksówkach taksometrów, służących do naliczania opłaty i pozwalających rozliczyć eksploatację samochodu. Brakowało też do garażowania i naprawiania samochodów. Auta jednak nie stały bezczynnie, były wykorzystywane przez różne krakowskie instytucje.
Reklama
Przewóz mieszkańców miasta Warszawami M20 stał się możliwy po około trzech miesiącach. Dokładnie 15 maja 1956 roku pierwsze trzynaście miejskich taksówek wyjechało na ulice Krakowa. Od samego początku wyróżniały się nowością i wyglądem, szczególnie na tle starych, często zaniedbanych innych taksówek należących do licznych spółdzielni.
Do czasu sprowadzenia taksometrów kierowcy korzystali z odpowiednich tabel służących im do naliczania opłaty za przejazd, postój – czytamy na Fb MPK. Kolejne pojazdy marki Warszawa M20, po przeszkoleniu pracowników, wyjechały miesiąc później w czerwcu 1956 roku.
Historyczna taksówka została zaprezentowana przez MPK na alei Róż w Nowej Hucie. Ponieważ takie pojazdy dołączyły do floty miejskiego przewoźnika w 1956 roku, pokaz był stylizowany na lata 50-te ubiegłego wieku.
Nie zabrakło więc pasażerów w strojach z epoki, klimatu dopełniała muzyka z tamtych lat oraz szofer w mundurze, w którego wcielił się Jacek Kołodziej z MPK. Uczestnicy prezentacji dostali róże, a chętni mogli liczyć na przejażdżkę Warszawą M20 ulicami Nowej Huty. O historii wyjątkowego pojazdu opowiadał Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.
- To historyczne wydarzenie. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się zdobyć i odnowić tego typu pojazd, który prawie 70 lat temu jeździł ulicami Krakowa. A na to, że warto to robić, mieliśmy dowód nawet dzisiaj podczas prezentacji, gdy mnóstwo mieszkańców Nowej Huty podchodziło do nas i zachwycało się Warszawą M20. Co więcej, seniorzy dzielili się swoimi wspomnieniami o tym, jak zdarzało im się w przeszłości tego właśnie typu taksówkę zamawiać – mówi portalowi Life In Kraków rzecznik MPK, Marek Gancarczyk.
Reklama
Zabytkowa Warszawa M20 została pieczołowicie i z ogromną dbałością o detale odrestaurowana przez pracowników Stacji Obsługi Autobusów Płaszów, przy współpracy pracowników Stacji Obsługi i Remontów MPK.
Dzięki ich staraniom wyjątkowy pojazd odzyskał oryginalny wygląd pierwszych krakowskich taksówek, zarówno jeżeli chodzi o malowanie, jak i wyposażenie wnętrza. To właśnie czyni ten pojazd wyjątkowym dla historii krakowskiego transportu – podkreśla krakowski miejski przewoźnik na swoim profilu na Facebooku.
Miejskie taksówki obsługiwane przez MPK jeździły po krakowskich ulicach do 1990 roku. W zależności od okresu ich działalności ich liczba wahała się od 60 do 100 sztuk. Oprócz samochodów Warszawa M20 MPK też samochody: Wołga M21, Fiat 125, FSO 1500, Polonez 1500, Wołga Gaz 24 a także Dacia 1300.
Warto przypomnieć, że MPK ma już w swojej kolekcji historyczną taksówkę. To samochód FSO 125p z 1985 roku. Tym samym MPK ma w swojej kolekcji zachowany pojazd z pierwszej i ostatniej serii taksówek, które woziły pasażerów w ramach krakowskiej komunikacji miejskiej.