Tych pojazdów Kraków potrzebuje teraz szczególnie. Są idealne na czas remontów torowisk.
Reklama
– Wagony dwukierunkowe nie potrzebują pętli do zawracania. Po dojeździe do końcowego przystanku, tramwaj z wykorzystaniem tzw. przejazdówki zmienia tor, następnie motorniczy lub motornicza przechodzi z jednej kabiny do drugiej i może spokojnie kontynuować jazdę w przeciwnym kierunku – tłumaczy w rozmowie z Life in Kraków rzecznik MPK SA, Marek Gancarczyk.
Kolejny dwukierunkowy tramwaj GT8N z niską podłogą w części środkowej przeszedł modernizację w Stacji Obsługi i Remontów MPK i wozi już pasażerów. A będzie ich więcej.
Ten typ wagonów obsługuje teraz dwie linie dojeżdżające do przystanku Wańkowicza, przy ul. Kocmyrzowskiej: linię nr 1 (Wańkowicza – Cichy Kącik) oraz linię nr 5 (Wańkowicza – Krowodrza Górka P+R). Jest szczególnie potrzebny ze względu na prowadzone prace remontowe, uniemożliwiające dojazd do pętli Wzgórza Krzesławickie. – Najważniejsza zaleta to możliwość jazdy tych wagonów w dwóch kierunkach.
Ta funkcja tramwajów jest bardzo ważna, gdy prowadzone są prace uniemożliwiające dojazd i zawracanie na pętli. Taką sytuację mamy teraz w Nowej Hucie, gdzie z powodu budowy drogi ekspresowej nasze tramwaje nie mają dojazdu do Wzgórz Krzesławickich. Gdyby nie tramwaje dwukierunkowe pasażerowie nie mogli by dojechać do przystanku Wańkowicza w rejonie ul. Kocmyrzowskiej - tłumaczy rzecznik MPK.
Takie tramwaje będą też potrzebne w przyszłości do obsługi tras podczas remontów.
Reklama
Ten zmodernizowany ostatnio to już 29 w składzie floty MPK. Wszystkie zostały sprowadzone z Düsseldorfu i przeszły modernizację. Jej efektem jest przede wszystkim niska podłoga w części środkowej (wyposażona także w platformę dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich), klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej złożony z głosowych zapowiedzi i tablic elektronicznych. Wagony mają długość ponad 26 m i ważą niemal 50 ton.
Jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów – informuje MPK na swoim Facebooku i przypomina, że przedsiębiorstwo ogłosiło już przetarg na zakup do 30 nowych dwukierunkowych tramwajów o długości ponad 30 m. Na to jednak potrzeba czasu, od 2 do 3 lat, dlatego MPK nie rezygnuje z projektu modernizacji wagonów sprowadzonych z Düsseldorfu.
W planie jest modernizacja jeszcze dwóch. Tym bardziej, że każdy wagon z niską podłogą, który dołącza do floty MPK, oznacza, że z ruchu można wycofać pociąg złożony z dwóch wysokopodłogowych wagonów 105Na lub E1 i c3 - informuje MPK.
MPK przypomina też, że wagony GT8S zostały zbudowane przez firmę Duewag dla przedsiębiorstwa Rheinbahn, a po latach pracy kupił je krakowski miejski przewoźnik i zdecydował się na ich modernizację. Pierwszą próbę unowocześnienia pojazdów podjęto w 2014 roku, a od 2017 roku systematycznie, według przyjętego schematu, dostosowywano je do oczekiwań pasażerów, w tym tych z ograniczoną mobilnością.
Zachowana została natomiast funkcja dwukierunkowej jazdy, która może być wykorzystywana podczas remontów lub budowy nowych torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli.