W MIEŚCIE

Krakowscy naukowcy dostosowali silnik spalinowy do zasilania wodorem

opublikowano: 29 STYCZNIA 2024, 11:48autor: TR WZ
Krakowscy naukowcy dostosowali silnik spalinowy do zasilania wodorem

Naukowcy Politechniki Krakowskiej stanęli w szranki z największymi koncernami motoryzacyjnymi świata i przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Swoje innowacyjne rozwiązanie polscy wynalazcy po raz pierwszy zaprezentowali publicznie.

Reklama

Nad rozwiązaniem pracował zespół wynalazców z Katedry Pojazdów Samochodowych PK pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego. 

 - Wykorzystanie wodoru jako nowego nośnika energii w transporcie jest bardzo obiecującym rozwiązaniem. Po pierwsze, to paliwo nie jest obarczone geopolitycznie, ponieważ wodór możemy produkować w każdym miejscu na kuli ziemskiej, gdzie mamy dostęp do wody i energii elektrycznej. Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska -  brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla – podkreśla prof. Marek Brzeżański.

- Podczas zasilania wodorem znika problem zasięgu pojazdu, a jego eksploatacja nie obciąża środowiska. Ogniwa paliwowe możemy stosować w pojazdach kołowych, szynowych, w transporcie morskim oraz jako napęd maszyn budowlanych. W praktyce ten typ źródła napędu, ze względu na dość złożoną konstrukcję, powinien być w pierwszej kolejności preferowany w większych pojazdach osobowych oraz we wszelkiego typu pojazdach użytkowych, szynowych oraz w maszynach przemysłowych. Przed naukowcami i konstruktorami jeszcze wiele wyzwań w tym obszarze, ale jesteśmy na dobrej drodze  – uważa ekspert Politechniki.

W celach badawczych naukowcy PK poddali adaptacji do zasilania wodorem 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania. 

Galeria: Prezentacja spalinowego silnika na wodór, sukces Politechniki Krakowskiej (id: 2584)

Politechnika Krakowska badania nad zastosowaniem wodoru do tłokowych silników spalinowych prowadzi od lat latach 80. XX wieku. Zaowocowały one m.in. opracowaniem instalacji do wykorzystywania odpadowego wodoru do celów energetycznych i skonstruowaniem przemysłowych silników zasilanych wodorem, przeznaczonych do współpracy z generatorami.

Zastosowanie wodoru w silnikach pojazdów samochodowych stanowi następny krok w pracach zespołu z katedry Pojazdów Samochodowych.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności