Przekop tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa zostały sfinalizowany. To jeden z najbardziej skomplikowanych technologicznie elementów realizowanej obecnie inwestycji. Cała obwodnica ma być oddana do użytku w tym roku.
Reklama
Obwodnica, jako część trasy S52, będzie miała charakter drogi ekspresowej. Jednym z najważniejszych elementów budowanego odcinka, którego długość wynosi ponad 12 km, będzie tunel w Zielonkach o długości ponad 650 m, szerokości 37 i wysokości 6 m. Zmieści się w nim droga, która w każdym kierunku będzie miała po trzy pasy ruchu.
Sytuację w tunelu monitorować będą 64 kamery, a odpowiedni przepływ powietrza i szybkie usuwanie dymu zapewni system 23 wentylatorów. Odpowiednią widoczność zagwarantuje 418 lamp. Zgodnie z wymogami bezpieczeństwa w tunelu zaprojektowano pięć przejść ewakuacyjnych rozmieszczonych mniej więcej co 110 m.
Do dyspozycji będą telefony alarmowe oraz 32 głośniki, pozwalające nadawać komunikaty np. w razie awarii lub wypadku. System automatycznego gaszenia pożaru będzie funkcjonował w całym tunelu, co będzie pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Analogiczny system pod Świną w Świnoujściu zamontowano tylko na krótkim fragmencie tunelu.
Reklama
Prace przy budowie tunelu rozpoczęto latem 2021 rok, prowadząc wykopy za pomocą koperek równolegle od wschodniej i zachodniej strony. W sumie wybrały one 200 tys.m³ ziemi. Co miesiąc przekop wydłużał się o około 25 metrów, a dzisiaj doszło do przebicia tunelu na wlot.
W pracach wykorzystano metodę podstropową, polegającą na wykopywaniu najpierw szczelin w ziemi, a następnie ich betonowaniu i zbrojeniu. W dalszej kolejności betonowany jest strop, spod którego wybiera się ziemię. Dopiero potem betonowane jest dno, a na końcu prowadzone są takie prace jak: budowa jezdni, montaż instalacji i wyposażenia.
Najgłębiej położony punktu tunelu znajduje się 18 m niżej niż wjazd od strony Zielonek i jest dokładnie 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach. Ze względu na ukształtowanie terenu droga w tunelu prowadzi po łuku, wnosi się i opada, co powoduje konieczność wprowadzenia tam ograniczenia prędkości do 80 km/h.
Aktualny stan zaawansowania prac przy budowie północnej obwodnicy Krakowa sięga blisko 90%. Gotowych jest już 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad zaprojektowanych na tej trasie. Trwają prace przy węzłach: Zielonki, Węgrzce i Batowice.
Koszty robót sięgają blisko 1,9 mld zł, ale na realizację inwestycji pozyskano prawie 680 milionów zł dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.