Łącznie w 2023 r. Kraków Airport obsłużył 9 404 611 pasażerów, czyli o 27% więcej w stosunku do 2022 r. To najwięcej w historii krakowskiego lotniska. To wynik jakiego nie osiągnął żaden inny port regionalny, choć w całym kraju ruch lotniczy wzrósł o przeszlo 30%. Eksperci zwracają uwagę na jeden czynnik, który doprowadził do tak dużych wzrostów.
Reklama
"Ruch pasażerski w 2023 roku na krakowskim lotnisku sukcesywnie wzrastał, we współpracy z 25 liniami lotniczymi oferowaliśmy łącznie ponad 161 regularnych połączeń. Priorytetem była odbudowa siatki połączeń sprzed pandemii a także otwarcie się na nowe destynacje. Zainaugurowaliśmy wiele atrakcyjnych połączeń - w tym długo oczekiwane połączenie do Stambułu, oferowane przez PLL LOT i Turkish Airlines" - podkreśla rzeczniczka lotniska Natalia Vince.
Lotnisko rozpoczęło również współpracę z Sun Express, Air Dolomiti, Air Serbia czy Pegasus Airlines. Nowe państwa na mapie połączeń to Albania,Turcja i Serbia. Zwiększane były również częstotliwości oferowania połączeń przez wielu przewoźników.
Podobnie jak w 2022 r. pasażerowie najchętniej wybierali podróż do Wielkiej Brytanii, Włoch, czy Niemiec i Hiszpanii. Ulubione miasta pasażerów pod względem przewiezionych pasażerów to kolejno: Londyn, Oslo, Warszawa.
W letniej siatce połączeń duża popularnością jak co roku cieszyły się kierunki włoskie, hiszpańskie, tureckie. Ze słonecznych miast pasażerowie najchętniej wybierali Rzym, Barcelonę i Tel Awiw. Dużym uznaniem cieszyły się loty do Nowego Yorku i Chicago oferowane przez PLL LOT a także loty krajowe oferowane przez dwóch bazowych przewoźników. Z PLL LOT polecieć możemy do Warszawy oraz do portu lotniczego Olsztyn-Mazury Ryanair umożliwia natomiast podróż do Gdańska oraz Poznania.
Ruch lotniczy wzrastał jednak na wszystkich polskich lotniskach. Branża przekonuje, że wpływ na to miały m.in. takie czynniki, jak stopniowa odbudowa ruchu po pandemicznej zapaści oraz rozwój siatki połączeń. Ale też w znacznym stopniu przyczynili się do tego Ukraińcy, którzy nie mogą z powodu wojny korzytać z ukraińskich lotnisk.
Reklama
Eksperci prognozują, że 2024 rok również będzie wzrostowy, ale już nie tak bardzo, jak poprzedni. Ruch wzrośnie rdr. średnio o 10-15%
W Krakowie w 2024 jest planowanych nowych 6 połączeń regularnych. Bazowy przewoźnik Ryanair uruchomi połączenia do Dubrownika i Faro, Air Baltic do Wilna a Brussels Airlines do Brukseli. Od sezonu letniego 2024 roku Cyprus Airways uruchomią nowe połączenie do Larnaki,
Finnair zwiększa częstotliwość połączenia do Helsinek, Lufthansa do Frankfurtu i Monachium, KLM do Amsterdamu oraz FlyDubai do Dubaju.
"Cały czas trwają rozmowy handlowe z obecnie już funkcjonującymi na krakowskim lotnisku oraz kolejnymi przewoźnikami, mamy zatem nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli przekazać naszym pasażerom kolejne dobre wieści. Analiza danych na 2024 przewiduje iż ruch pasażerski w Kraków Airport na koniec 2023 roku może osiągnąć poziom 10 mln pasażerów" - informuje rzeczniczka.