Rusza budowa kładki pieszo-rowerowej Kazimierz – Ludwinów. Po Nowym Roku zostaną wprowadzone zmiany organizacji ruchu dla pieszych i rowerzystów po stronie Ludwinowa. Budowę próbowali zablokować aktywiści, którym nie podobał się projekt kładki.
Reklama
Jak informuje, magistrat roboty budowlane związane z nową przeprawą dla pieszych i rowerzystów rozpoczną się od przebudowy sieci gazowej po stronie ul. Ludwinowskiej.
Na wysokości połączenia bulwaru Wołyńskiego z ul. Ludwinowską oraz w rejonie dojazdu do przedszkola integracyjnego „Pod Kasztanami” uruchomiony będzie wjazd i wyjazd z placu budowy – na drodze dojazdowej będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się i postoju.
W ramach tej czasowej organizacji, od 3 stycznia, od godz. 9.00, dla ruchu pieszego i rowerowego zamknięty zostanie bulwar Wołyński na odcinku od ul. Ludwinowskiej do okolic balonu widokowego zlokalizowanego po zachodniej stronie hotelu Forum.
Ruch pieszy i rowerowy będzie się odbywał zgodnie z oznakowaniem, z wykorzystaniem ulic Ludwinowskiej i Konopnickiej. Od strony zachodniej bulwaru zapewnione będzie dojście do barek hotelowych. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać aż do odwołania.
Ta inwestycja była planowana od kilku lat. Swego czasu próbowała ją zablokować Małopolska Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska. Gdy pełniła tę funkcję, uchyliła wydane w 2018 roku pozwolenie wydane przez jej poprzednika. Jednak Generalna Konserwator Zabytków dr hab. Magdalena Gawin nie podzieliła opinii Bogdanowskiej i w całości uchyliła jej decyzję. To otworzyło drogę do budowy.
Budowa pochłonie 117 milionów złotych i ma potrwać ok. 26 miesięcy (65 mln zł to dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych).
Budowę próbowali również zablokować lokalni aktywiści, którym nie podoba się projekt.
Reklama
„To betonowe monstrum, a nie kładka” – podkreśla Justyna Krzyszkowska z Inicjatywy „Bulwar to My” i wylicza wady kładki:
„Zniszczy bezpowrotnie jedną z niewielu oaz zieleni w naszej dzielnicy, już w chwili rozpoczęcia budowy byłaby projektem archaicznym, nieuwzględniającym zmian klimatycznych i społecznych, jakie zaszły na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, będzie kolejną »atrakcję turystyczną«, łączącą krakowskie „imprezownie”, doprowadzi do dalszej gentryfikacji Kazimierza, będzie ingerencją w panoramę miasta wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO”.
Kładka Kazimierz–Ludwinów będzie długa na ok. 130 m, szeroka na prawie 14 m, a w najwyższym punkcie wysoka na blisko 16 m. Połączy bulwar Inflancki między ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej.
Autorem koncepcji architektonicznej kładki Kazimierz–Ludwinów jest Biuro Projektów Lewicki Łatak.
Obiekt będzie się składać z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności, zamocowane w masywnych żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.